Copyright 2009 Patrik Håkansson. For more info please enter here



Avsnitt
Naturfoto, introduktion Bildkomposition Ljuset Avancerat digitalt mörkrumsarbete RGB - färgkanaler Filter och filtereffekter Att bygga upp rörelse i bilden Ögats resa - bildkompositionen Färg eller Svartvitt Digitalbildens färgrymd Motivet och dina motiv Det digitala mörkrummet 2 Avancerad metod för återgivning av kontrastrika motiv
Att förändra den färdiga bilden digitalt Att förändra den färdiga bilden digitalt 2 Att förändra den färdiga bilden digitalt 3 Kreativt bildskapande med hjälp av HDR-bilder





Färg eller svartvitt






Att välja ljuset eller färgen som uttrycksmedel.


När fotografin upptäktes som konstart så blev den första uppoffringen att tvingas avstå från att återge färger. Det tog ett drygt halvt sekel
att lösa uppgiften att tillverka en färgfilm och göra den kommersiellt tillgänglig. Det svartvita fotot har fortsatt vara populärt bland alla de
amatörfotografer som framkallar filmen själv och gör förstoringar i sitt eget mörkrum. Även om nu digitalfotot har tagit förstaplatsen så
praktiseras i stort sett samma mörkrumsarbete som i fotots barndom av dem som fortfarande jobbar med fysisk "analog" film i kameran.

Avsikten med denna sida är mest att uppmuntra dig som efterbearbetar dina digitalbilder att utforska det svartvita mediet. En av de främsta
fördelarna med att lägga undan färgen är att vi kan ge betraktaren signaler som leder bort från nutid. Ett svartvitt foto kommer alltid att upp-
fatas mer som ett tidsdokument från förr än en färgbild gör. Du ser det utnyttjas i dokumentärer och filmer som utspelar sig i äldre tider.
Intressant är att de flesta som vill förmedla tidsanda med svartvittfoto gör det när det handlar om skeenden som utspelar sig under den
svartvita fotografins era. Filmer vars handling är förlagd till 1700-talet skulle inte bli mera autentiska i svartvitt på duken!





När togs bilden?

En bild säger mer än tusen ord, och de två bilderna här ovan är bra exempel på hur val av svartvitt eller färg används som ett sätt att styra
vad vi vill att betraktaren ska uppfatta. Utan färg skulle givetvis den första bilden förlora hela sitt uttryck och mening. Den svartvita bilden
visar oss den känsla av att förflyttas till äldre tider som svartvitt ofta förmedlar. Här är det förstärkt av motivvalet. Numera möter vi sällan
denna anblick om vi hör till den del av befolkningen som bor i tätort. För 50 år sen var detta en miljö som många befann sig i. Av dagens
ungdomar är det få som har suttit på en jordbruksmaskin.

Båda bilderna är tagna i nutid. Den svartvita bilden är från början en digitalbild i färg. Att använda en vit ram runt bilden är ytterligare ett sätt
att knyta an till den tid då fotona i albumen där hemma såg ut så. Inte sällan var bilden försedd med text om den kom från en lokal ateljé.
Särskilt om det rörde sig om porträtt.




Porträtt



Johan Wellton. Svart och vitt...


Porträtt som tas av artister görs tidlösa i svartvitt och framstår som mer konstnärligt fokuserade. Givetvis får form och komposition en viktigare
roll även om den är lika effektiv i färg. Intrikata mönster och geometriska former i samspel fungerar ofta extra bra som kompositionselement i
den svartvita bilden. Att ta bort färg är också en bra idé om man vill "lugna ner" atmosfären och skapa en känsla av harmoni och trygghet.



Vitt och svart....




Med färgen stiger temperaturen.


Ett intensivt färgspråk höjer trycket och gränslösheten i detta proträtt.





Att ge fantasin utrymme med eller utan färg.





Det här är ett spännande och samtidigt personligt område. Motiv som vi känner igen väl ger oss en känsla av trygghet. Saker som vi ser varje
dag eller har sett ofta förlorar samtidigt sitt nyhetsvärde. Ett sätt att använda sig av svartvitt är att ge betraktaren spelrum för sin egen fantasi.
Bilden ovan är en naturbild som gör sig bra i färg - ett sommarmotiv som vi tycker om. Genom att lämna ute färgen och förstärka kontrasten
i gråskalan så överlåter vi åt betrakatren att fylla i färgdimensionen själv! Himmlen är... Träden är.... Ja det är ju självklart blå och gröna, men
poängen är att vi aktiveras av att molnen är så mustiga och ljuset i bilden bländande vitalt! Vi ser och känner effekten av den varma solen och
hör ljudet av fågelsång och suset i säven. Det är en plats vi skulle kunna vilja besöka och vi SER hur det skulle se ut i färg!




Här är ett motiv som tjänar på att återges i färg. Det skulle säkert fungera ok också i svartvitt, men här är färgen och ljuset intimt förknippat.
Skymningsljuset, rodnaden vid horisonten, den vulkaniska bergartens röda färgtoner, det milda gröna - ja allt här är unikt och egenartat. I detta
fall är det färgspelet som lockar och drar oss in i bilden. Res dit och upplev själv den säregna stämningen uppe i bergen mitt på Gran Canaria!



Nästa sida: Fortsättning: Digitalbildens färgrymd





Copyright 2009 Patrik Håkansson