Copyright 2008 Patrik Håkansson. For more info please enter here



Avsnitt
Naturfoto, introduktion Bildkomposition Ljuset Avancerat digitalt mörkrumsarbete RGB - färgkanaler Filter och filtereffekter Att bygga upp rörelse i bilden Ögats resa - bildkompositionen Färg eller Svartvitt Digitalbildens färgrymd Motivet och dina motiv Det digitala mörkrummet 2 Avancerad metod för återgivning av kontrastrika motiv
Att förändra den färdiga bilden digitalt Att förändra den färdiga bilden digitalt 2 Att förändra den färdiga bilden digitalt 3 Kreativt bildskapande med hjälp av HDR-bilder



Digitalt mörkrumsarbete







Metoder för avancerad digital efterbelysning och intensitetshöjnng.


Låt oss fortsätta tala om den digitala RAW-filen som en modern digital systemkamera kan leverera. Nedan syns resultatet av framgångsrik efterbelysning att ett motiv med stora partier i skugga. För en oinsatt skulle originalbilden nog anses omöjlig att förbättra. Men i och med att originalfilen från kameran har en stor exponeringslatitud med delvis "dold" bilddata så kan man i efterhand lyfta upp och ta fram detaljer som ger ett radikalt bättre slutresultat.



Originalbild (12 bitars RAW-format)




Kopia justerad i bildbehandlingsprogram





Nästa exempel är ett motiv med extremt stora kontraster. Huvudmotivet - folkabussen står skuggad under tak på en bensinstation och människorna inne i bilen skuggas av bilen i sig själv. Bakgrunden är en solbelyst parkering och en ljus himmel med vita moln. Exponeringen är gjord efter ljuset på parkeringen och trots att en upplättningsblixt använts är bilen för mörk samtidigt som himlen är utfrätt. Raw-filen innehåller dock all data som behövs för en godkännd bild med undantag av de ljusaste molnen.

Vid fotograferingstillfället var undertecknad hänvisad till en liten kameradisplay som omöjligt kan ge tillräcklig info om vilka förbättringar som är möjliga i efterhand. Med facit i hand hade exponeringen kunnat justeras ned en aning mörkare för att på det sättet ge en bättre återgivning av högdagrarna. Men risken för underexponering av det viktiga huvudmotivet hade varit stor. Utan blixt hade förmodligen inte detaljerna inne i bilen kunnat återställas i efterhand. Det låga blixtljuset gav inte tillräckligt ljus för en perfekt originalbild men lyfte upp skuggdelarna från helt svart till halvmörkt. Tillräckligt för att ge bildinformation som går att efterbehandla.





Originalbild (12 bitars RAW-format)




Kopia justerad i bildbehandlingsprogram





Nästa sida: RGB - färgkanaler







Copyright 2008 Patrik Håkansson