Copyright 2009 Patrik Håkansson. For more info please enter here



Avsnitt
Naturfoto, introduktion Bildkomposition Ljuset Avancerat digitalt mörkrumsarbete RGB - färgkanaler Filter och filtereffekter Att bygga upp rörelse i bilden Ögats resa - bildkompositionen Färg eller Svartvitt Digitalbildens färgrymd Motivet och dina motiv Det digitala mörkrummet 2 Avancerad metod för återgivning av kontrastrika motiv
Att förändra den färdiga bilden digitalt Att förändra den färdiga bilden digitalt 2 Att förändra den färdiga bilden digitalt 3 Kreativt bildskapande med hjälp av HDR-bilder





Färgrymden - vem anade att det är ett ställe vi alla borde lära känna bättre!



På väg till den digitala färgrymden?


Den digitala färgbilden är ett relativt begrepp när det kommer till det tekniska innehållet i bildfilen. Moderna
digitalkameror har en hög intern bildupplösning som ger stora möjligheter att optimera bildkvaliteten i de
integrerade bildkretsarna innan bilden skrivs ner på minneskortet. Bilderna som du ser på dessa sidor har
en reducerad teknisk nivå som är anpassad för visning på hemsidor.

Den standard som gäller för optimerad visning på nätet kallas för sRGB. Filformatet heter jpeg och den har
8 bitars upplösning per färg för respektive Röd/Grön/Blå färgkanal. Den fungerar bra på bilder som du inte
vill efterjustera. Däremot saknar denna filstandard tillräcklig information för att på ett bra sätt efterbelysa
och manipulera färg och kontrast på en avancerad nivå. Av den anledningen kan många kameror ställas
in för att spara bilderna på minneskortet i bättre format.

Det optimala sättet att få redigeringsbara bilder är att ställa in kameran i RAW-läge. Det är dock inte alla
kameror som har denna funktion så det ska du kolla upp när du väljer kamera.

Bilden på denna sida är sparad i RAW-format och konverterad i Canons RAW-konverteringsprogram. Det
tog ett tag innan jag blev varse att man inte ska använda färgrymden sRGB förrän man gör om bilden för
visning på nätet. Denna färgrymd har inte bara en annan visning av färgerna än t.ex Adobe RGB. Den visar
färre nyanser i hög och lågdagrar och begränsar möjligheterna till framgångsrik efterbehandling av den
digitala bilden!


För att åskådliggöra detta så har jag gjort två konverteringar av samma RAW-fil. Den första konvereringen är
i sRGB och den andra är i Wide Gamut RGB. Därefter är bilderna öppnade i photoshop och uppljusade på
exakt samma sätt.



TIFF 16 bitar, sRGB


TIFF 16 bitar, Wide Gamut RGB


En jämförelse som denna kan vara svår att tyda fullt ut. Men färgåtergivningen är mustigare och ytorna renare
från brus. I de allra mörkaste partierna finns mer info och ett avancerat brusreduceringsprogram kan göra ett
mer exakt jobb med att identifiera bruskomponenter. Detta blir extra tydligt om man ser på de enskilda färg-
kanalerna.



sRGB Blå kanal



Wide Gamut RGB Blå kanal




Nästa sida: Fortsättning: Motivet och dina motiv





Copyright 2009 Patrik Håkansson