Copyright 2008 Patrik Håkansson. For more info please enter here



Avsnitt
Naturfoto, introduktion Bildkomposition Ljuset Avancerat digitalt mörkrumsarbete RGB - färgkanaler Filter och filtereffekter Att bygga upp rörelse i bilden Ögats resa - bildkompositionen Färg eller Svartvitt Digitalbildens färgrymd Motivet och dina motiv Det digitala mörkrummet 2 Avancerad metod för återgivning av kontrastrika motiv
Att förändra den färdiga bilden digitalt Att förändra den färdiga bilden digitalt 2 Att förändra den färdiga bilden digitalt 3 Kreativt bildskapande med hjälp av HDR-bilder



Bildkomposition




Att fånga en stämning och berätta en historia.



Om du har försökt fånga ett magiskt ögonblick på ett fotografi så är möjligheten att du har lyckats tack vare att du hade turen att stå på rätt plats och tryckte av kameran i precis rätt ögonblick. I de flesta fall så kräver en bra bild mer än bara tur. Ett öppet sinnelag och lusten att experimentera är två goda följeslagare för oss som letar efter den där extra stunsen i bildkompositionen. Att sedan förstå sig på hur val av objektiv, position och infallsvinkel kan förstärka budskapet är något som man kan ägna ett liv att fördjupa sig i.


Bilderna på den fiskande pojken härintill är tagna vid samma tillfälle och ett bra exempel på hur man kan välja att se på samma "scen"
på olika sätt.





Det mindre fotot är taget med ett teleobjektiv och berättar historien om människans möte med det stålblå kalla havet vars bränningar slår in över den oskyddade stenstranden. Det är samtidigt en berättelse om frihet och harmoni med naturen.



Den stora bilden är en lek med proportioner. Stenröset är ungefär en meter högt men dominerar bilden helt och hållet. Här är berättelsen om den brutna stenen och den karga Ölands-kusten. Och en lek med den lilla människans obetydlighet.







Kompositionselement och bildbeskärning

På förra sidan såg ni denna plats med det majestätiska molnet som tornar upp sig på himmlen. Den bilden har nästan en hotfull underton och liknar anblicken av en pansarkryssare som stävar fram på öppet hav. På samma plats som fotografen står finns en vidvinkelspegel som hjälper trafikanter att se fordon från en skymd utfart.
Detta element känns som en objuden gäst i kompostitionen som med ens känns könlös och mekanisk, men samtidigt drar cirkeln




till sig uppmärksamhet. Kompositionen har fått sitt focus på en välbekannt geometrisk figur som obönhörlig fångar betraktarens uppmärksamhet. Och genom att beskära bilden till utsnittet på den vänstra bilden blir speglingen i glaset det viktigaste i hela kompositionen. Lägg märke till hur de två bilderna samverkar i och med att speglarna blir som två bröder.

Cirkeln har blivit ett tema med variation och bilderna ett kollage!









Dags för Världens genom tiderna bästa råd till en blivande fotograf: 10-sekundersregeln







Ja det kan låta överdrivet, men ett uns av sanning ligger det i påståendet. När du står i begrepp att ta en bild
och undrar om den blir tillräckligt bra så som du komponerat den. Stanna då upp och ställ dig frågan:

Hur länge skulle jag titta på denna bild om den hängde i mitt vardagsrum och jag passerade den för tionde gången?

Om du bedömer att du skulle betrakta den med behållning och mer än ett litet mått av nyfikenhet i mer än 10 sekunder
så SKA du ta bilden. Ifall du med säkerhet skulle negligera den eller bara kasta en snabb blick, då är motivet sannolikt
inte tillräckligt intressant. Det finns å andra sidan en annan regel som säger att om det bara går tillräckligt många år blir
alla bilder förr eller senare värda att se. Om inte uppskattade av alla så säkert av någon.

Ovanstående bild belyser dessa aspekter samt en annan av mina favoritteser. Om jag kan få betrakataren att vrida på huvudet
och stanna i det läget mer än 5 sekunder är motivet tillräckligt spännande. Testa själv!


Nästa sida: Ljuset




Copyright 2008 Patrik Håkansson