Copyright 2008 Patrik Håkansson. For more info please enter here



Avsnitt
Naturfoto, introduktion Bildkomposition Ljuset Avancerat digitalt mörkrumsarbete RGB - färgkanaler Filter och filtereffekter Att bygga upp rörelse i bilden Ögats resa - bildkompositionen Färg eller Svartvitt Digitalbildens färgrymd Motivet och dina motiv Det digitala mörkrummet 2 Avancerad metod för återgivning av kontrastrika motiv
Att förändra den färdiga bilden digitalt Att förändra den färdiga bilden digitalt 2 Att förändra den färdiga bilden digitalt 3 Kreativt bildskapande med hjälp av HDR-bilder





Filtrering - ett sätt att påverka ljuset och bildinnehållet

I många fall kommer du inte att behöva tänka på användning av fotofilter för att ta en bra bild. Däremot kommer
du i takt med att dina färdigheter som fotograf växer söka vägar att maximera uttrycket i dina bilder och öka
din medvetenhet om ljuset som kreativt verktyg. Du kommer att skaffa dig filter som ger dig kontroll över bildens
utseende och förstärker intrycket du vill förmedla.



Fotofiltrets funktion i teori och praktik.

Vitt ljus kallar vi det ljus som innehåller alla färger i det synliga spektrat samtidigt. Solen är en källa för "vitt" ljus.
Anledningen till att solen ser röd ut när den är på väg att gå ned är att ljusstrålarna passerar genom den största
mängden luftmolekyler då. Det är den branta vinkeln genom atmosfären som gör att ljuset färdas en längre sträcka
genom luft än då solen står rakt ovanför oss mitt på dagen. De lågfrekventa delarna av ljuset (varmt och rödaktigt)
passerar rakt igenom luftmolekylerna medan en viss procent av de högfrekventa delarna bryts av och skickas iväg
i nya riktningar.



Resultatet är att solens ljus ser varmare ut än mitt på dagen. Eftersom alla vet hur det ser ur när solen är på väg ner mot
horisonten kan vi ledigt avgöra när på dagen en bild med en rödaktig sol är tagen. Samtidigt inträder ett annat färgfenomen.

I skymningen inträder vad man brukar kalla "blå timmen". Strax innan dagsljuset försvinner blir det synliga ljuset som inte
kommer direkt från solen blåaktigt. Ett tag efter att solen gått ner vid horisonten ser vi världen i ett blåkallt ljus som sedan
övergår i mörker. Den klurige har redan räknat ut vad som pågår. Det är samma fenomen som nämnts ovan. Vi får del av
det ljus som brutits av i nya rikningar uppe i luftlagren - nu det enda ljus som strålar ner mot jordytan eftersom den röda
delen av ljuset under horisonten inte böjer av utan färdas rakt ut i universum. Minns att det direkta ljuset från solen är
skuggat av jordklotet självt.

Färgen på dagsljuset är alltså inte konstant utan varierar under dagen. Ju mer föroreningar och ju högre luftfuktighet i
atmosfären desto varmare är ljuset vi ser. I sydeuropeiska länder som Italien, Spanien och Frankrike märks detta tydligt.
Det omtalade "ljuset" i Provence och Toscana har att göra med temperatur, luftfuktighet, torr vegetation och en geografisk
placering nära ekvatorn.

Om man vill neutralisera ett för varmt ljus kan man placera ett blåfärgat fotofilter framför kameralinsen. På samma sätt kan
man minska färgsticket från en blå himmel (som ofta syns i skuggan på bilder tagna en solig dag så stranden t.ex) med
hjälp av ett filter som stänger ute ultraviolett ljus. Ett så kallat skylight- eller UV-filter.





Enfärgade filter och polarisationsfilter - standardfiltren i kameraväskan.


Användningen av färgat glas framför en kameralins är ungefär lika gammalt som fotografin självt. Fotofilter användes först
för att ändra utseendet på svartvita bilder. Genom att sätta ett gult filter framför kameraobjektivet så filtreras det blå och
ultravioletta ljuset från himmlen delvis bort. Detta gör att vita moln på himmlen framträder tydligare. Resultatet blir mustigare,
speciellt effektfullt på bilder tagna i naturen.



Inget filter




Gulfiter



När färgfilmen gjorde entré så blev den tekniken obrukbar eftersom färgbilderna såg gulgröna ut tagna med ett gult filter. För att
uppnå samma efekt utnyttjade man då en sinnrik metod kallad polarisation. Genom att skapa ett filter med en yta bestående av
ett utomordentligt finmaskigt nät som för ögat ser genomskinligt ut - dock mörkare än en normal glasyta - kunde man utnyttja
en upptäckt om ljusets egenskaper. Ljuset rör sig som en våg genom luften och om det stöter på något som bryter av det i en
ny riktning så ändras samtidigt vågens fasläge.

Vågens toppar och dalar hamnar i nya positioner i x,y och z-axeln. Om man har ett filter som bara släpper in ljus med EN viss
fasriktning så kan man samtidigt utesluta ljus som kommer emot filtret med andra fasriktningar. Ljus som kommer direkt mot
mig passerar medan ljus som har studsat på något och bytt fasriktning inte släpps in. Ett polarisationsfilter släpper alltså bara
in ljus som har samma fasriktning och stoppar ljus som har annan fasriktning än filtret är inställt för.
En bra bild för hur det fungerar är att tänka sig en brevlåda. Brevlådans inkast är polarisationsfiltret och ett A4-kuvert är ljuset.
Om jag lägger brevet horisontalt och riktar det rakt mot inkastet så glider brevet lätt in i brevlådan. Om jag istället vrider brevet
45 grader så fastnar brevet och kommer inte in i lådan. En grov jämförelse men funktionen är densamma.

Ännu närmare filtrets utseende kommer man om man byter ut brevlådan mot ett ugnsgaller. Om man inte för in pappret med
rätt vinkel så stöter det i gallret.

Ett polarisationsfilter kan därför nästan "magiskt" tona ner reflexer i en glasruta så att det som är bakom rutan syns tydligare.
Eftersom ljuset i reflexen kommer från en annan riktning har det också ett nytt fasläge. "Brevet" i glasreflexen är omvinklat och
kommer inte igenom gallret.


Här är ett tydligt exempel:



Polarisationsfilter fasläge 1 ( 0 graders vridning )




Polarisationsfilter fasläge 2 ( 90 graders vridning )



Så polarisationsfiltret kan med andra ord sortera ljus som kommer infallande från olika riktningar. Det är därför det kom
till färgfotografens räddning när det gula filtret inte längre kunde tas i bruk. Ljuset från den blå himmlen är ju ljus som har
krockat på luftmolekylerna och bytt riktning. Dessutom i alla möjliga nya riktningar. Alltså lätt att polarisera bort från ljuset
som kommer från en enda riktning: huvudmotivet som är belyst av solen i EN fast vinkel mot kameran.

Resultatet blir en färgstarkare och kontrastrikare bild med tydliga moln och en djupblå himmel. Som i bilden du såg på en
av de föregående sidorna:





En av baksidorna med filtret är att det inte är 100 procent genomskinligt. Det släpper inte igenom ljuset fullt ut, vilket passar
utmärkt om man vill göra polariserande glasögon av det. En fotograf som använder filtret på kameran måste kompensera
ljusbortfallet med en 2 stegs ökad exponering. Exempel: bländare 8,0 och 1/250 sekund justeras till bländare 5,6 och
1/125 sekund (eller bländare 8,0 och 1/60 sekund osv). Alternativt kan man ändra ISO-inställningen från t.ex 100 till 400
med samma resultat.

Ibland har kamerans ljusmätare problem att göra en korrekt ljusmätning med polarisationsfiltret på. Därför kan man ta bort
filtret, göra ljusmätningen och sedan manuellt ställa in kameran för rätt ljusvärde när filtret satts på plats igen. Om det är
för bökigt så rekommenderas att man tar några bilder med olika exponering för säkerhets skull. Det är väldigt vanligt att
bilderna ser för mörka ut och att skuggpartierna har blivit underexponerade. Det är smart att testa och lära känna ett
polarisationsfilter INNAN man tar bilden som man inte vill misslyckas med.






Nästa sida: Att bygga upp rörelse i bilden







Copyright 2008 Patrik Håkansson