Mediaproduktions kameratester - ett litet urval av både systemkameror och kompakta digitalkameror med hög bildkvalitet! Canon EOS 5D MK III Canon EOS 7D Canon EOS 60D Canon EOS 40D Canon PowerShot D10 Nikon D800 Nikon D700 Panasonic DMC FZ28 LEICA V-Lux 2 Introduktion Alla seriösa fotografer ställer sig frågan. Vilken kamera ska jag välja för att få det perfekta verktyget för mitt bildskapande? Det är en rad olika ställningstaganden som leder fram till ett köp och det är inte ovanligt att man byter modell eller märke i omgångar. Viktiga faktorer är tillförlitlighet, vädertålighet, en snabb och precis automatik, hög bildkvalitet och god prisvärdhet. Eftersom kameratillverkarna slåss om köparens intresse lanseras ständigt nya modeller med tekniska inovationer och förbättrade tekniska egenskaper. Eftersom människor är olika designas kamerorna efter olika behov och tyngdpunkten läggs på att hitta en bred och tydlig målgrupp för modellen. Begrepp som långzoomare, superkompakt, familjekamera osv tjänar som tydliggörare av målgrupper på användarsidan. Ofta ställs kameraköparen inför ett dilemma. Den perfekta kameran finns inte, eller så är den orimligt dyr för min ekonomi. I många fall är det en eller två detaljer som min favoritkamera saknar medan dessa återfinns på en annan kameramodell som i sin tur har andra tillkortakommanden. Konsten är alltså att välja vad man måste ha och vad man kan klara sig utan. Det är i det läget som vi alla börjar designa vår perfekta kamera i vår fantasi. Vi vill här ge fullt spelrum för denna lekfulla kreativitet och bjuda in till vårt forum för alla fotoentusiaster. Vi tar helt enkelt fram det mest attraktiva kamerakonceptet tillsammans och presenterar det för de stora tillverkarna i systemkamerabranchen. Häng med från början och ta del i framväxten av den nya generationen fotoverktyg: den perfekta systemkameran ! Längst ner på sidan finner du nuvarande lista med önskade funktioner och finesser. |
2013 08 10 : Framtiden är här År 2010 skrev vi om digitalkamerans framväxt under 2000-talet i en artikel som avslutas såhär: "....... Digitalkameran kommer i framtiden att integreras i din mobiltelefon som i sin tur blir den kompletta mediastationen såväl i hemmet som på resa. Den bärbara datorn kommer att ersättas av denna enhet som i stället använder externa datorer via trådlösa nätverk för att utföra allt mer komplexa och datorkraftkrävande uppdrag. Bilder och video förs på samma vis över direkt till din lagringsplats ute i cyberrymden (eller molnet som man säger numera). De stora stötestenarna kommer att gälla den personliga integriteten och datasäkerhet. Och någon gång i en avlägsen framtid kommer elsmog, föroreningen av din livsmiljö - full av strålning från allas mobila och stationära mikrovågssändare - bli ett hot mot folkhälsan och ett problematiskt område med behov av omfattande saneringsin- satser. " Det tog inte många år förrän detta visade sig besannat. Idag noterar kameraindustrin en nedgång i försäljningen av digitalkameror och den ställs i relation till den ökande försäljningen av smartphones med kamera och videofunktion av hög kvalitet. Satsningen på snabb överföring av bilder från systemkameror till nätet är likaså en tydlig trend idag. Som inte det vore nog så är också datasäkerhet och den personliga integriteten på nätet idag en högst aktuell problematik som fått sin fulla belysning i samband med nya avslöjanden om hur USA´s regering bryter sig in i alla datorsystem för att spionera på dig och mig och oss alla världen över. Det enda som inte framkommit med full tydlighet är att USA inte är ensamma om att göra det.... Elsmogen? frågar någon. Än så länge så tycks politiker och teknikbolag inte anse att den existerar. Det vore inte praktiskt och den skulle sinka företagens snabba frammarsch i exploateringen av 2000-talets absoluta guldkalv nummer ett! Så där är vår profetia nog sann åtminstone såtillvida att vi kommer se detta fenomen belyst först i en avlägsen framtid. Tyvärr. 2013 04 27 : Framtiden för den digitala systemkameran Vilket verktyg kommer den professionelle fotografen ha i sin hand om 10 år? Är det en stillbildskamera med videofilm som kompletterande funktion eller en HD-videokamera med möjlighet att plocka ut stillbilder från tagna filmsekvenser? Svaret är ja och ja. Någon gång i framtiden måste kameratillverkarna välja väg och där kommer fotografernas beteendemönster bli utslagsgivande. Förmodligen kommer sportfotograferna välja att ta fram stillbilder ur videosekvenser. Likaså de som foto- graferar djur och barn. För att inte tala om bröloppsfotografer som behöver fånga den där unika sekunden som sker en gång (?) i livet. Eller två. 4k heter det videoformat som kommer efterträda full HD 1280 i våra hembiosystem. Frågan är när och hur länge det blir allmänt förekommande. Redan idag använder fotografer det för att fånga video som också kan leverera stillbilder. I framtiden kommer vi ha videofiler som kan processas på samma sätt som dagens RAW- filer. Säkert sågot som gemene man inte frågar efter idag. Men med framtida datorkapacitet kommer det låta sig göras och det är första steget mot ett avsked av stillbildskameran som vi ser idag. Som i tidigare teknikövergångar kommer det temporärt sänka kvaliteten på upplösningen av bilden. 36 megapixel stora videoformat kommer vi inte se förän vi löst flera tekniska problem med datorhastighet och lagringstäthet. I en period kommer vi därför se 60 megapixelkameror för stillbild med 4k video som option bredvid videokameror med 4k och 8k video med möjlighet att ta ut stillbilder i RAW-format. 2013 01 28 : Lägesrapport i kameravärlden Canon EOS 7D MKII och EOS 3D på väg? Canon jobbar nu med att ta fram en 22-26 megapixelsensor för efterföljaren till 7D - en av deras största succéer vid sidan av 5D-serien i systemkameralinjen de senaste åren. Samma sensorteknik kommer att användas för den megapixelmästare som med nödvändighet kommer att tas fram för att markera märkets position i proffsvärlden. Nikon D800 får inte regera länge till som klassledare med sin 36 megapixelsensor. Anledningen till att vi får vänta är att man kommer att anpassa den nya sensortekniken för 4k video med en ny snabb nedskrivning av pixeldata från de högupplösta sensorerna. Likaså kommer ett modernt interface med större användaranpassning ingå i den nya designen. Autofokuset kommer vara bättre anpassat för videobruk och det borde innebära att man går nya vägar vad gäller manuell finjustering av fokus via interfacet i stället för som idag direkt på fokusringen på objektivet. Vi vill gärna uppmana Canon att lyssna noga på kameraägarnas enträgna önskan om vridbar och vinklingsbar display på nästa generation digitala systemkameror. Detta är ett ständigt återkommande ämne som man inte kan fortsätta negligera om man vill försäkra sig om en stabil utveckling av kundunderlaget. "Appar" till smart- phones kommer också vara en möjlig väg att gå men vi föredrar att mana på Canon att välja ett internt grund- koncept. 2012 11 24 : Lägesrapport i kameravärlden Canon 5D MKIII får uppdaterad HDMI-funktion. Efter att många Canon-ägare givit uttryck för besvikelse över att nya 5DIII inte har lika avancerad HDMI- utgång som till exempel Nikon D800 har Canon nu beslutat sig för att hörsamma klagomålen. Man avser att släppa en uppgraderad firmware som medger okomprimerad HDMI med full upplösning på kamerans utgång. Detta kommer att göra det lättare för videofilmare att använda 5DIII för seriösa filmprojekt. Den nya firmwaren släpps först i februari-mars och det är sannolikt för att hindra kameraägare att byta märke som man annonserar så tidigt som tre månader i förväg. Därtill kommer med stor sannolikhet en ny system- kamera att lanseras i samma period. Förmodligen EOS 7D MK II. Och denna kamera kommer defenitivt att ha samma avancerade HDMI-utgång. Nikon D600 - en toppkamera med dammproblem. När Nikon just nu swischar fram i vänsterfilen på systemkamerornas motorväg så kommer liknelsen med att lägga in backen i stället för 5e växeln väl till pass. Det nya lågprisflaggskeppet D600 har en bildsensor som ser ut att damma ner sig själv. Eller mer korrekt: någonstans inne i kameran verkar små dammliknande fragment lossna för att sedan landa på sensorn. Resultatet är bilder med "dammkorn" i stora mängder trots att den interna rengörings- funktionen är aktiverad. Ett besvärligt dilemma för Nikon och ett avgörande trovärdighetsproblem om man vill attra- hera nya kunder till sitt varumärke. Nikon måste lösa det snabbt annars kommer seriösa fotografer se sig om efter andra alternativ. Och ett rykte om sig att slarva med kvaliteten på detta plan kan vara svårt att bli kvitt. Kommer mina bilder bli dammiga eller inte? Vem vill chansa på den punkten när man köper en ny dyr systemkamera? 2012 09 26 : Canons nya sensorer. Är det dags för en 7D MKII? 2011 11 spekulerade vi i att Canon möjligen skulle kunna välja att använda nästa generation sensorteknologi i efterförljaren till EOS 7D (7D mk II?) för att skapa en sensor i 50-megapixelklass. Nu hörs rykten på internet som antyder att det kan bli verklighet i en nära framtid. I så fall kommer man förmodligen att lansera både en 7D mk II och en ny utmanare till Nikon D800 samtidigt. Antingen i höst eller tidigt nästa år. Läs mer om våra tankar om Canons nästa prestigemodell i multi-megapixelsegmentet längre ner. Kanske är det möjligt att vi får se EOS 3D och EOS 7D mkII i frontlinjen på mässdiskarna i höst.... 2012 09 20 : Canons Full Frame-sensorer Nikon använder en 24 megapixelsensor från SONY. Canon å andra sidan lägger ner stora pengar på att ta fram egna "tvilling-kloner" från en kamera till nästa. Bildsensorer med minimala variationer i fråga om bildkvalitet och pixelantal. Frågan är: Vad ligger bakom Canons iver att slösa pengar på att ta fram ett så stort antal sensorer med snarlika egenskaper och sedan använda dem enbart till en kameramodell? Eller borde vi kanske i stället fråga oss: GÖR DE VERKLIGEN DET?? Vi får ofta höra att Canon har ett stort antal prototyper uppe med olika sensorer i samma kamerahus när de tar fram sina nya modeller. Kostnaden för det måste vara betydande. Och att ha flera linjer sida vid sida med olika maskiner för de serietillverkade sensorerna måste också ta resurser ifrån resten av produktions- budjeten. Vi vet ju alla att man numera riktar in sig på tre tydliga standarder. 1. Snabba sportkameror 2. Högupplösta kameror för porträtt och reklam 3. Allround kameror med tidstrendig prestanda på video och stillbild i fas med övriga tillverkare Översatt till tekniska termer får vi fram några standardparametrar som kan ställas in en ekvation med bland annat Megapixelantal, Brus på höga ISO, Bildhastighet och Pris i fokus. Om vi tittar på Canons fyra senaste Full Frame modeller så ser bildsensorerna och bildhastigheten ut så här Rent instinktivt menar vi att man hellre än att satsa pengar på att utveckla en 20 megapixelsensor till Canon 6D borde valt att använda samma sensor som 1D X på 18 megapixel, göra kameran lite mer avancerad och sälja den som en allround modell med bästa möjliga bildkvalitet på höga ISO. Den som vill ha en megapixelkamera väljer 5D mk III i väntan på en ny modell med 40-50 megapixlar om ett år. Kostnaden för utvecklingen av 6D´s 20- megapixelsensor borde lagts på +40-megapixelsensorn i stället. Att slänga in 20 megapixlar för att visa att man inte ligger på latsidan är bortkastat krut om man inte samtidigt upp- når en förbättring jämfört med 5D mk III på höga ISO. Kameraköparen skulle då hellre dra nytta av bildkvaliteten ifrån 1D X i nya 6D och avstå hög bildhastighet och läckra finesser till förmån för ett moderat försäljningspris. Canon åstadkommer snarare frustration än glädjerus bland sina nuvarande och förväntade nya kunder med sin produktpolitik som den verkar utformad just nu. Inte minst med tanke på Nikons imponerande D600 och D800. Men tillbaka till vår fråga. Använder Canon verkligen nya sensorer för varje ny Full Frame kamera? Eller har man istället valt att ändra den interna bildupplösningen genom digital interpolering? Hur kan vi ens komma på den tanken? En av Canons representanter citerades för runt ett år sedan i en intervju på internet. Citatet löd ungefär så här: "Vi behöver inte öka antalet pixlar utan höja kvaliteten på dem. Vill man ha fler megapixlar kan man sampla upp bilderna från våra nya kameror med utmärkt resultat!" Mediaproduktion undrar om det möjligen var mer än bara en reflektion vi fick ta del av i detta uttalande. Kan det vara så att Canon har tagit ett beslut att ägna sig åt aktiv bildprocessing med sin nya generation supersnabba interna bildprocessorer. Och att det innefattar manipulation av bild-pixelantalet innan RAW-filen skapas? HUR skulle en bild tagen med bildsensorn som sitter i EOS 1D X se ut internt uppsamplad till 20 megapixelstorlek. Eller kanske till och med 22 megapixel..... 2012 09 20 : Nikon D600 och Canon 6D Höstens kanske viktigaste trendsättare är här. Och Nikon flexar musklerna. I år är det uppenbart att kameratillverkaren Nikon befinner sig i takt med tiden. Deras utvecklingsavdelning har jobbat med designen av nya generationen systemkameror under några år då kameror som D5000, D700, D3s och D3x representerat företaget. Helt klart skulle efterföljaren till D700 behöva en sensor med fler megapixlar. Och frågan var då om man skulle bli tvungen att acceptera mera brus på höga ISO. Strategin att först lansera en 36 megapixelkamera och sedan D600 med 24 megapixelsensor visar att man inte längre tänker låta Canon härska i ensamt majestät på toppen av megapixelligan. Likaså är videoinspelning i en DSLR-kamera idag så självklart att man inte ens tänker tanken att lansera en ny stillbilds- kamera som BARA tar stillbilder. Idag tar man stor hänsyn till filmmakare som väljer att videofilma med fullframehus. Det tvingar tillverkarna att lägga ner mycket mer energi på bildsensorerna och processorerna än tidigare. Med lite tur ger det en hälsosam aktivitetsnivå på utvecklingsavdelningen. Eller så innebär det att man har en mycket komplicerad och komplex uppgift där antalet prototyper och testriggar som utvärderas sida vid sida är överväldigande. Ett sätt att undvika problemen med utvecklingen är att köpa in teknologin utifrån. Nikon D600 och D800 har sensorer till- verkade av SONY och det gör att Nikon har kunnat lägga energin på konceptualitet och design i lugn och ro. På utsidan ser det ut som Nikon nu har tagit hand om rollen som innovativ trendsättare med Canon som intresserad åskådare. Som alla insåg så måste Canon respondera snabbt. Det gör man nu med en ny Fullframe DSLR som heter EOS 6D. Det återstår att se om den kommer kunna förändra läget. Den allra första analysen antyder att det står 2-0 till Nikon. Nikon D600 bekräftar tidens trender och ligger både prismässigt och tekniskt rätt för att bli en värdig och uppskattad er- sättare av D700. Nikons produktlinje är nu kristallklar med tydliga nivåer. Canon har känt sig för sista året och verkar söka efter rätta vägen att följa upp tidigare succéerna med 5D II och 7D. Canon 5D mk III ligger prestandamässigt bra till men på en nivå som snart kommer vara otidsenlig med underdimensionerad videodel och med en sensorstorlek som har några för få megapixplar för att se spännande ut. Prisnivån är därtill fortfarande i överkant i nätbutikerna. Vi undrar om det inom kort kommer dyka upp en högprestandamodell som tar över i samma segment, och som kan övertyga Canonfansen. Inte minst de som väntar på okomprimerad HDMI-out. När nu de första seriösa testbilderna tagna med Nikon D600 visar att den tar bilder med mindre brus och högre upplösning än Canon EOS 5D MK III så kommer förväntningarna på Canons nästa modell vara högt ställda. Både vad gäller prestanda och hur lång tid vi ska behöva vänta på att se den förverkligad. Vi anar att Canon ger svar på tal inom kort. De som för några år sedan profeterade att små kompakta digitalkameror skulle leda till slutet för systemkameran verkar ha misstagit sig. Försäljningen av DSLR-kameror ökar och jättarna i branschen satsar stort. Nikon vädrar morgonluft i år. Detsamma gör fotograferna. 2012 09 20 : Nya Canon EOS 6D Mediaproduktions kristallkula var grumlig men några få rätt blev det! I november 2011 profeterade vi om två nya Canon-kameror som vi ansåg borde komma att se dagens ljus inom kort. Vi gav dem namnen 6D X och 5D MK III. Vi listade också de prestanda vi förmodade oss få se på dem. I fallet med Canon 5D MK III var vi träffsäkra i allt utom antalet megapixlar på sensorn. Vad gäller Canon 6D så visade sig Canon ha andra visioner än mediaproduktion :) Så här trodde vi EOS 6 D X skulle se ut Det Canon erbjuder med den nu lanserade EOS 6D är A personal message to the Canon chief designer of EOS 6D I know! I promise to buy You a drink and sit down and talk about it. You will feel better afterwords if you just let it all out. This is NOT Your fault! I realized that as soon as I heard that they made You degrade the digital horizon function and lower the flash sync time. That was defenitely not a clever move by the marketing department. Rather perfectly stupid - right? By the way. Did any of the designers of the bak side layout use to work for Panasonic? 2012 09 13 : Hur ser framtidens megapixelmodell från Canon ut? Vi tar en smygtitt i Mediaproduktions kristallkula Kommer vi få se denna kamera i en nära framtid? En 40 megapixelvariant av 1D X försedd med dubbla pekdisplayer. Vad tror ni? Möjliga innovationer: 2012 09 13 : Panasonic FZ200 - ett steg närmare. Almost there! Snart får vi se Leica V-lux 4. Kommer den äntligen bli den succé som V-Lux 2 borde varit? När vi testade V-Lux 2 - Leicas version av Panasonics kompakta långzoomare - så noterade vi att man kan göra enastående bra kameror med det enda undantaget att inte bildsensorn på 14 megapixlar höll måttet. Panasonics nästa modell FZ150 försågs med en 10 megapixelsensor som gav ett bättre bildresultat. Och nu har företaget med FZ200 tagit fram en 12-megapixelsensor som ser ut att ge riktigt bra bildkvalitet upp till ISO400. I kombination med en ny ljusstark 24x zoom ger det seriösa fotografer anledning att intressera sig för detta smarta allround koncept på nytt. Med ett litet frågetecken för videofilmkvaliteten dock. Har Leica förmågan att lyfta denna modell när de med stor sannolikhet kommer med sin motsvarighet V-lux 4? Helt säkert efter- som Panasonic har valt att inte ge kameraägaren möjlighet att finkalibrera brusreducering och skärpeinställning. Det kommer Leica däremot att erbjuda tror vi oss kunna förutse. Det ger möjligheten till ännu snyggare jpg-bilder på ISO400 och ISO800. Läs vår test av föregångaren V-lux 2 och döm själva - kommer Leica få en ny högvärdig medlem i modellparken nu? Sannolikt ja. Vår test av LEICA V-Lux 2 2012 09 05 : Lägesrapport i kameravärlden. Canons uppdgradering av EOS 7D firmware 2.0.0 - så bra är den I takt med att Canons utvecklingsavdelning förbättrar sina nya kamerors mjukvara kommer de äldre kameramodellernas prestanda att framstå som utdaterade. Men i det här fallet har det kommit ägare av Canon EOS 7D till godo eftersom man nu tillhandahåller en uppdatering av firmware. Med version 2.0.0 har man moderniserat och hottat upp kameran som därmed har fått ett andra liv och den framstår i detta skick som en alltjämt livskraftig konkurrent till andra kameramodeller. Att kopiera är det bästa smickret brukar man säga. Canonteamet smickrar i det här fallet såväl EOS 1D X som 5D MK III. EOS 1D X kan smattra iväg 12 bilder i sekunden och det ställer krav på den interna bildbufferten. Tack vare ett genialiskt sätt att komprimera och administrera bilddata lyckades man klara av den höga bildhastigheten. Kunskaperna därav kommer nu väl till pass när man har använt samma algoritmer för att maximera bufferten i 7D. Resultatet är minst sagt tillfredställande. Samma hårdvara kan på detta vis öka sin buffertstorlek från 15 till 26 RAW-bilder i serie! Det är som att köpa en 3 år yngre kameramodell. Vid våra tester får vi följande resultat: Med ISO 100, 1/200s, utan brusreducering så tar kameran 34 bilder i en takt av 8 bilder i sekunden. ISO 800 ger 30 bilder i samma takt. ISO 3200 ger 33 bilder med ca 6 bilder i sekunden. Samma ISO 3200 med låg seriebildhastighet (ca 3 bilder i sekunden) ger 60 bilder i följd. I samtliga fall fotograferar vi alltså i RAW-format. På det hela taget ger det oss ett mycket bra resultat. Vi får med god marginal ut vad Canon lovat! När vi ställer in kameran i jpg-läge (högsta upplösning) med ISO 6400, maximal brusreducering, justerad pereferibelysning och automatisk ljuskorrigering så ändras allt. Inställd på hög seriebildstagning (8 bilder/s) så mäktar kameran bara med att ta 32 bilder på 20 sekunder. Och bilderna tas två och två med en rätt lång paus till nästa två exponeringar. Så flödet blir inte jämt. Slutsatsen är att sportfotograferna ska ställa in kameran i RAW-läge och välja låg seriebildshastighet för långa serier som ska återge ett förlopp med stadig rytm. Intern RAW-konvertering kom först i Canon EOS 60D och därefter i nya EOS 5D MK III. Nu finns den även i 7D´s firmware 2.0.0 Den ger samma möjligheter till efterjusteringar av RAW-bilder och när man blivit nöjd med utseendet skrivs bilden ner på minnes- kortet som en separat ny jpg-fil. På det hela taget en perfekt kombination med ovanstående för den som tar snabba bildserier och vill spara de bästa bilderna för att sedan kunna radera överflödiga RAW-bilder och ge plats för nya serier. Nu ersätter inte den interna bildbehandlingen RAW-konverteraren i din dator. Det är först nedladdad i datorn som bilden kan bear- betas fullt ut. För enklare bildjusteringar, framför allt med kameran inställd på låga ISO, fungerar det dock alldeles utmärkt! Ljuddelen för videofilmning har nu fått den länge efterfrågade manuella inställningen av nivå på mikrofonsignalen. Så hädanefter kan du slippa lyssna på jobbigt pumpande musikåtergivning som genereras av kamerans ljudautomatik. Faktum är att ljudet från 7D fram till nu varit så illa ljudande att filmer som i övrigt varit utmärkta kasserats på grund av helt oanvändbart ljud. Det är uppen- bart att en felaktigt inställd nivåautomatik kan göra stor skada. Tack vare denna uppgradering kan kameran nu anses ha en mer given plats i livesammanhang där man frågar efter en kamera som levererar en komplett videofilm utan behov av kringutrustning. Ännu mer så hade det varit om man satsat på vidareutvecklade videofunktioner som zebra och fokus peaking. Vidare borde det finnas utrymme för att utveckla HDMI-interfacet för bättre samspel med externa minimonitorer, och att kameran skickar ut mikrofonljudet tillsammans med bilden under videoinspelning. På det hela taget så väntade vi oss att videodelen skulle hamna lika högt i prioritet som stillbilden vid uppgraderingen. Men tyvärr, där tog entusiasmen slut. Canon har inte haft den motivationen. BETYG: 4 Betyget delas upp så här: 5 poäng vad gäller kvaliteten på uppgraderingen. Initiativet får betyget 5+ med guldstjärna! Däremot ges Canons tydliga ovilja att hörsamma videofilmare som väntar på att Canon ska slå följe med Magic Latern och utnyttja kamerans interna potential fullt ut i videosammanhang ett lågt poäng. Där ger vi Canon betyget 1 av 5. Och det är för att man åtminstone ansträngde sig att fixa till ljuddelen. Vi hade hoppats mer av Canon-strategerna. Teknikerna är redo. Men inte "bossarna" på marknadsavdelningen. Så synd. Slutligen Canons initiativ är ovanligt och kommer ge andra tillverkare av digitalkameror en rejäl tankeställare. Såhär hanterar en riktigt seriös företagare sina trogna kunder. Canon ligger i toppklass när det gäller att ta vara på chansen att knyta nära band med kameraägarna och förstärka sin kundrelation! Vi gratulerar Canon för gott omdöme och en hög ambitionsnivå! Wise and well done Canon! 2012 06 15 : Lägesrapport i kameravärlden. Canon hörsammar mediaproduktions apell igen! Kommande uppdatering av Canon EOS 7D firmware. Det här är extra trevligt att skriva om. Canon har bestämt sig för att ge användarna av den förnämliga 7D en present av bästa klass! Att det är i linje med vad vi skrev härunder känns väldigt upplyftande. Vi gratulerar Canon till rätt vägval i sitt arbete med en fördjupad kundrelation. Strålande Canon! Med ny firmware ges 7D-ägaren bland annat följande förbättringar: YES YOU CAN! Thank You Canon. That´s the winners way to go! Now get on with the video tweeks. What about the 4.2.2 codec? Let´s rock and roll. The sky is no limit at all - right? 2012 03 05 : Canon Please UNLOCK the hidden functions in your cameras! Märken som Canon och Nikon bör lyssna på sina kunder. Ge användarna av kamerorna tillgång till alla interna funktioner! Du visste det kanske inte. Kameratillverkarna gör kameror som kan mer än vad du som användare får tillgång till. Vissa funktioner är låsta och görs inte tillgängliga i menyerna eller via kamerans interface. Sammanslutningen "Magic Latern" har på nätet börjat släppa alternativa firmware till Canons systemkameror som ger användarna tillgång till en mängd avancerade funktioner. Vissa är kanske inte av intresse för amatörfotograferna i samma utsträckning som för de som använder kamerorna för videofilmning. Men faktum kvarstår. Viktiga förbättringar kan göras för att utnyttja kamerornas kapacitet till fullo. Att äga en Canon EOS 5D eller 7D idag innebär att du har funktioner som är inlåsta och inte kommer dig tillgodo. Och skälet till det är? Canon släpper inte gärna uppdateringar som ger kameran bättre prestanda. Detta låter märkligt. Men i likhet med Apple så tycks man föredra kontroll framför att förbättra och maximera prestandan i befintliga produkter. Detta leder förr eller senare till att duktiga hackers ger sig in i leken och låser upp funktionerna. Och om du som ägare vill ha tillgång till de utökade funktioner som kameran kan ha, blir du ställd inför ett dilemma. Om något går galet efter en uppdatering med hackad firmware står man utan support från tillverkaren. Detta gör saker och ting komplicerade och om du inte vill chansa så låter du bli att leka med okända hacks. Men kvar står vi med vet- skapen att Canon EOS 5D II idag har möjlighet att uppdateras i mjukvaran och på det sättet ge dig viktiga och värdefulla funktioner!! Vi uppmanar därför Canons desigteam att ta sin uppgift på allvar! Ge oss möjlighet att välja en uppdatering som ger oss tillgång till de idag låsta funktionerna! I den mån det är möjligt. Magic Latern har varit tvungna att mixtra med funktionerna och det har inneburit såväl nya funktioner som nödvändigheten att begränsa vissa sidor för att få en fungerande kamera. Canon skulle själva klara ut det bättre. En gång i tiden var man entusiastiska över möjligheten med den nya tekniken som tillåter att man fortsätter utveckla en kameras funk- tioner genom att uppdatera firmware. Och det är i sanning genialt. Men bara om man också utför möjliga förbättringar. Annars är det enda riktigt goda skälet att man inte behöver presentera en ny produkt som är väl uttestad. Slänger man iväg en halvfärdig produkt kan man alltid fixa till barnsjukdomarna efter hand som kunderna börjar klaga. Köparen har blivit en beta-testare i viss utsträckning. Som tack för den hjälpen ber vi alltså Canon. Ge oss tillgång till kamerans fulla potential idag. Uppdatera om möjligt följande funktioner i ny firmware för Canon EOS 5D II A personal message to the design team at Canon Dear friends. We do share a true passion for imaging and the visual art. The relationship with the digital camera buyer is worth taking really good care of. We suggest that updating the Canon EOS 5D II firmware might end up in a deeper and stronger relationship between you and your coustomers. If we get an improved tool for video applications with an updated 5DII firmware we will have a stronger feeling of beeing important to you. If the camera owner feels that You Try Harder than others, the response will be that he favours your products even more. Keep on doing a great job. You are definitely heading in the right direction with the 5D MkIII! Thank You all and good luck! Patrik Hakansson / www.mediaproduktion.net 2012 03 05 : Lägesrapport i kameravärlden. Canon lanserar EOS 5D Mk III. Mediaproduktions kristallkula har varit klar som kristall. Det är kul att vara orakel ibland. Särskilt när favoritkameran nummer 1 och 2 för en stor del av världens yrkesverksama fotografer är föremål för våra framtidsvisioner. Till vår oförställda glädje är Canon EOS 5D Mk III till stora delar en direkt bekräftelse på den feedback som vi givit på dessa sidor. I enlighet med våra förutsägelser så har nya 5DIII mycket gemensamt med 7D vad gäller ergonomi och placering av kontroller över arbetsytan. För drygt 4 månader sedan spekulerade vi i vad vi trodde oss kunna förvänta av efterföljaren till 5DII. Så här gissade vi 2011 11 13: Och såhär se Canons 5DIII ut idag 2012 03 05: För att vara avancerade spekulationer är de ganska prick på. Vi ser att Canon anstränger sig för att avlyssna vad användarna frågar efter samtidigt som man verkar angelägna att inte slänga ut barnet med badvattnet genom att överdesigna och ändra ett marknads- ledande koncept allt för drastiskt. Alla avväganden i denna process i designarbetet har lett till en rad uppdateringar för att komma i nivå med det dagens fotografer förväntar sig av en DSLR-kamera med hög standard. Att nya 5D MKIII lånat så många drag från 7D var något vi förutsåg möjligheten till för flera år sedan. Det är helt logiskt eftersom 7D i många stycken och med all rätt hyllats för bra användarergonomi. I vår test av 7D skrev vi några avslutande rader som summerade vad vi menade fanns kvar att göra för framtidens designer: Utdrag ur recension av Canon EOS 7D 2010 av Patrik Håkansson "....... Designen av 7D tyder på att man nu kommer låta fullformatsmodellen 5D MKII (24x36mm sensor) och 7D gå sida vid sida ett tag. Gissningsvis kommer nästa generation - 5D MKIII och 7D MKII - ha än fler egenskaper och tekniska lösningar gemensamt. ...... Utifrån artikelförfattarens perspektiv kan Canons utvecklingsteam gratulera sig själva till väl utfört arbete. Mitt förslag är att man inte försöker öka mängden pixlar per kvadratmilimeter sensoryta ytterligare utan lägger all kraft på att minska brus och artefakter på känsligheterna ISO800 - ISO3200. Bruset på högre känsligheter är ofrånkomligt. Den moderna kameraägaren har ofta behov av att kunna fotografera med känsligheterna ISO800 och ISO1600 och den som lyckas rensa bort bruset där (med bibehållen skärpa och hög bildkvalitet) kommer att ha fotografernas plånbok i sin hand. För att få högsta möjliga betyg hade EOS 7D behövt lägre brus på ISO 1600, en bättre utformning av funktionsvredet för val av exponeringsmetod, möjlighet att kommunicera trådlöst med externa speedlite-blixtar samtidigt som kamerans blixt- sko används för fjärrutösning av tredjeparts studioblixtar, t.ex med en Elinchrom Skyport-sändare. Vidare frågar vi efter möjligheten att ställa in hur länge displaybelysningen på kamerans ovansida lyser efter att ha aktiverats samt att det inbygda digitala vattenpasset får numerisk presentation med en skala i grader som skrivs in i bildfilens metainformation och används för att återställa störtande linjer i RAW-konverteringsprogrammet. ........" En värdefull uppdatering eller en framåtsiktande kameralösning? Canon har idag med sin nya EOS 5D MkIII tydligt rört sig i den riktning som vi föreslagit. I kommande recension av 5DIII kommer vi mönstra hur väl man lyckats med sina ansträngningar. En fråga på allas läppar är: "När kommer ett svar på NIkons D800 med sin 36 megapixelsensor?" Vi gissar att tiden snart är mogen för det. Och då kommer Canon gissningsvis ge oss en modell som levererar mer än 36 megapixlar och kostar mer än 5DMkIII. D800 kommer att locka kameraköpare i pris- segment strax under den nivå Canon lagt nya 5DIII. Vi anar att utgångspriset på Canonkameran inte kommer bestå särskilt många månader. Rätt snart kommer det ligga i nivå med eller strax under D800. Om inte annat kommer man erbjuda ett attraktivt kitpris vid köp av kamerahuset tillsammans med kamerans standardzoom. Den nya blixten som är radiokontrollerad visar att man nu öppnar en ny dörr i sitt DSLR-system riktat mot studiofotografer som frågar efter avancerade blixtsystem. Det är en värdefull upplyftning av standarden och ger möjligheter till mycket större flexibilitet i kreativt studiofoto. Inte minst öppnar det dörren för asynkron blixtavfyrning i samspel med externa tredjeparts radiostyrda studioblixtar. Vi ger preliminärt Canon betyget 8 av 10 i sin uppgradering av 5D-linjen. Mycket ser bra ut och några frågor rörande video- funktionerna och satsningen att hålla fast vid fixerade displayer återstår att beröra. Bruset på ISO 3200 ÄR betydligt mindre på 5DIII jämfört med föregångarna. Och det ger oss skäl att förmoda att många fotografer kommer välja denna kamera inte minst för högsta kvalitet vid dokumentärt bildarbete och naturfoto. Nikon lanserar D800 Nikons nya D800 har varit en dåligt bevarad hemlighet sedan i höstas. Nu är den officiellt lanserad och den lovar gott såväl vad gäller markandens största pixelantal - 36 megapixel (!) - som en kraftfull videodel. Allt i en kompakt kamerakropp som ersätter D700 som har varit en mycket populär kamera för sport och dåliga ljusförhållanden dock med frånvaron av video- funktion. Uppenbarligen satsar man på att knäcka Canon och slå dem på deras hemmaplan - hög upplösning med lågt brus till ett slag- kraftigt pris. När kameran börjar distribueras planerar man att den ska kosta runt 25000kr - samma som D700 när den kom ut. Just denna offensiva prissättning är det som kommer vara den största nöten för Canon att knäcka. Däremot gissar vi att en hel del användare kommer att köpa Nikon D800 bara för att sedan bli varse att deras minneskort snabbt fylls upp på grund av den stora filstorleken med en tur tillbaka till fotoaffären som direkt konsekvens. Och när de tar in bilderna i sin PC eller MAC blir de sittande länge och väl medan bilderna förs över från minneskortet. Då det är dags att sätta igång med bildbehandling och RAW- konvertering blir de kanske tvungna att gå iväg ut på stan igen. Den här gången för att skaffa en snabbare och mer potent dator. För att överkomma seg och tidsödande väntan och ett markant långsamare arbetsflöde som är en direkt följd av den stora mängd bilddata som ska bearbetas och beräknas. Sportfotografer och nyhetsjournalister som sällan eller aldrig har behov av mer än ca 18 megapixlar för sina publiceringar kommer med stor sannolikhet avstå från D800 och välja en kamera med snabb seriebilds- tagning och bra egenskaper i dåligt ljus istället. Som vi anat kommer nu Nikon och Canon i allt större utsträckning tävla om att i sina respektive kameralinjer ha både den bästa megapixelkameran och den bästa lågbrusiga sportfotomodellen. Och säkert kommer nu både proffs och avancerade amatörer frestas att överväga att byta ut sina system och gå över till konkurrentmärket. Å andra sidan så blir det snarare lättare att sitta kvar i båten med sina favoritobjektiv och vänta på rätt kamerahus i och med att alla möjligheter att tillgodose mina behov ges oavsett vilket kameramärke jag väljer. Framtiden får utvisa om Canon tappar natur- och brölopps-fotograferna till Nikons favör eller om de troget väntar in ett 40-megapixelalternativ i en nära framtid. Ett tydligt tecken på att Nikon vill kapa åt sig marknadsandelar är ryktet om deras kommande vitlackade teleobjektiv. För Canons sexigaste marknadsinsats i och med med introduktionen av den gråvita L-optiken kan - om det stämmer - komma att bli föremål för kopiering. Frågan är om Nikon har mage att knycka Canons geniala markör för toppklassoptik. Skulle det bli verklighet så vet vi vad som stundar. Head to Head Batalj i mässhallarna! Inte minst om Nikon skulle börja vitlacka sina billiga standardgluggar för amatörkamerorna...... 2012 01 10 : Lägesrapport i kameravärlden. Nikon lanserar nya proffsmodellen D4. Nikons svar på Canon 1D X heter D4 och med den tar man upp kampen om tätpositionen i proffssegmentet. Många frågade sig varför Canon var så ivriga att visa upp sin senaste kameramodell 1D X så lång tid innan man börjar leverera de första exemplaren till butik. Först i mitten av våren avser man börja serietillverka i full skala. Möjligen var det för att hinna först ut på banan och väcka uppmärksamhet för bara dagarna efter Canons tillkännagivande skulle Nikon gjort en introduktion av sin nya modell. I stället valde man på Nikon då att i sista stund skjuta upp och senarelägga lanseringen av sina nya systemkameror till i januari. Och säkert har de använt månaderna till att se över och finslipa detaljerna på D4. En kamera med 16 megapixelsensor som enligt utsago ska ha förbättrad återgivning på höga ISO-tal jämfört med D3s med sin 12 megapixelsensor. Och den har ju fått mycket beröm för väldigt bra bildkvalitet i svagt ljus. Canons 18 megapixelsensor måste därför klara att leva upp till förväntningarna och vara i nivå med Nikons sensor vad gäller brus och detaljåtergivning. Ännu har inte Canon släppt några högupplösta bilder tagna med 1D X så vi väntar oss att man håller inne med det tills dess att man anser sig ha en optimerad bildåtergivning som är lika bra eller helst snäppet över Nikons. D4 verkar för övrigt ha en väl utvecklad videodel och gott om smarta lösningar som kommer locka framtida kameraköpare. Videoreportern kommer nog säkert uppskatta Nikons utgång för hörlurar. Canon levererar 12-14 bilder i sekunden mot Nikons 10 så sportfotograferna kommer välja bort Canon först om Nikon skulle visa sig ha bättre autofokus i dåligt ljus och ge högre bildkvalitet på ISO 6400 - 12800. Canons väntade promenadseger ser ut att ha övergått i Head to head-batalj. Det kommer gissningsvis bli lika tight lopp som tidigare mellan de stora giganterna i kameravärlden. Och det återstår att se om Nikon slår till med den kommande D800 som spås bli en vass konkurrent till Canon 5D II. Räkna alltså med en vår med många spännande överraskningar! Nikon har gjort sig känd för att passa sport- och nyhets-fotografer. Canon har alltid brilljerat med hög upplösning och bra ergonomi. Båda tillverkarna ser ut att göra ansträngningar för att ta över marknadsandelar från varandra. Det innebär att snabba sportkameror och högupplösta kameramodeller för naturfoto och reklam blir likvärdigt prioriterade av Nikon och Canon framöver. Konsten att släppa modeller i rätt ögonblick, förutse vad andra fabrikanter kommer med för förbättringar och innovationer, och att ge kunderna den teknik och användarvänlighet som tidens trender pekar åt. Ja det är en utmaning. Både Canon och Nikon har sina tentakler ute och avlyssnar användarna. Det är viktigt att lägga fokus på väsentligheterna och möta de reella behoven. Den perfekta systemkameran kan ligga på någon av tillverkarnas testbänk idag. Digitalkameran har inom kort helt konkurerat ut den analoga. Frågan är när den blir ett intuitivt redskap som ger fotografen fullt fokus på BILDEN och BUDSKAPET. Den som undrar vad författaren syftar på kan ägna en stund åt att utforska Nikon D4´s menysystem. Säkerligen ett av världens mest omfångsrika och komplexa. Återstår att se hur många procent av arbetet under fotograferingen som består av att lokalisera och ställa om detaljerade funktioner. Användargränssnittet i framtida digitalkameror kommer bli en utmaning för både tillverkare och användare. 2011 11 13 : Lägesrapport i kameravärlden. Nikon och Canon drabbade av översvämningarna i Thailand. Flera av de stora elektronikjättarna i kameravärlden har problem med sina fabriker i Thailand som en följd av de svåra översväm- ningarna i landet. Ett antal kameramodeller har fått problem med reservdelar och nya modeller försenas. Etableringen i andra länder som Kina får högre prioritet och gissningsvis kommer man se över alla sina produktionsplatser för att minska risken för liknande problem i framtiden. 2011 11 13: Hur ser Canons nästa DSLR-kamera ut? Vi spår om framtiden: TVÅ nya kameror. EOS 5D MK III och EOS 6 D X Vi gillar att spekulera och denna gång gör vi det för att se om vi kan knuffa Canon i rätt riktning med små diskreta förslag. Eller kanske mer än så. Vi anar att kameraköparen kommer få anledning att öppna sin plånbok i vår. Det är dags för den perfekta systemkameran att bli 3 perfekta kameror från Canon! 1. Canon EOS 6 D X - en önskedröm för kameraköparen i mellanprissegmentet. Vi ser möjligheten att Canon kommer etablera en ny hög nivå med en kommande DSLR-modell som kan ha skäl att kallas EOS 6 D X. En fullformatskamera som matchar Nikon D700 men som har betydligt bättre specifikationer och kommer att utgöra en av tre tunga hörnpelare i Canons systemkamerautbud. Så här tror vi denna kamera som vi gett arbetsnamnet EOS 6 D X kommer se ut: 2. Canon EOS 5D mkIII - megapixelmodell. Efterföljaren till 5D mkII tror vi kommer ha en fullformats bildsensor på 32 megapixel. Den kommer sannolikt ha samma utseende som 5D mkII men ha förbättrad ergonomi och funktionalitet. Det kommer gå att videofilma men kameran kommer säkert inte vara lika rik på funktioner för video som 6 D X. APPENDIX 1 En möjlighet är att man senare kommer lansera en modell (3D?) som utrustats med samma sensorteknik som 5D mkIII fast med dimensionerna 28x36mm. Ett format som liknar det mellanformatskameror som Hasselblad har idag. Det skulle vara ett alternativ för porträttfotografer och ge bildfiler på ca 37 megapixel. En annan väg är att använda nästa generations sensor för EOS 7D mkII som kommer ha runt 20 megapixel. Denna sensordesign i full frame format 24x36 kommer att ge bildfiler i storleksordningen 50 megapixel. Användbar känslighet ISO 50 - ISO 6400. För övrigt finns det skäl att misstänka att EOS 7D mkII - om Canon väljer den beteckningen på 7D´s efterföljare - kommer att ligga prestandamässigt nära konkurrenterna SONY A77 och Nikons uppföljare till D7000. Det innebär att bildhastigheten kommer att vara runt 12 bilder i sekunden med möjlighet till höghastighetsfilmning i full HD eller ännu större bildstorlekar. APPENDIX 2 Om vi fick drömma skulle vi få se Canon som första kameratillverkare introducera en avtryckare med tre lägen jämfört med dagens två. Det tredje läget skulle göra det möjligt att låta fotografen styra hastigheten på seriebildstagningen på följande sätt. |
2011 10 18 : Lägesrapport i kameravärlden. TOP STORY: Nya Canon EOS 1D X - a dream come true! Nu är Canon och Nikon tillbaka på banan efter att ha varit tvugna att återställa sina faciliteter efter den förödande jordbävningen och tzunamin i Japan i våras. Med förnyad energi och en imponerande initiativkraft lanserar Canon idag den nya fullframe DSLR-kameran EOS 1D X. Och med den skriver vi ett nytt kapitel i historien om "Den per- fekta systemkameran"!!! Ni som läst våra tester av Canons senaste digitala systemkameror vet att vi har funnit mycket att hylla vad gäller Canons välvilliga inställning när det handlar om att lyssna på sina kunder. Nu vill vi säga TACK till Canon! Ni lyssnade och ni tog initiativet att göra ett redan bra koncept ännu bättre. X-et i kamerans namn anser vi kan stå upp för epitetet EXTRAORINARY! Det här är framtidens digitalkamera 2011 !!! Om inte Nikon kommer in i bilden närmsta månaden.... Canon EOS 1D X I sin essens har denna nya systemkamera allt det som vi frågat efter i våra recensioner av semipromodellen 7D. Och eftersom Canon EOS 1D X ersätter promodellerna 1D och 1Ds så är det en i alla hänseenden intressant händelse att man nu samlar ihop flera kamerakoncept som riktat åt olika målgrupper till en kamera som gör allt rätt! En vaknande insikt att det är dags för ett helgjutet kamerakoncept verkar nu ha hjälpt Canon att fokusera på rätt saker att optimera och förbättra! Och eftersom vi ser våra önskemål tillgodosedda kan vi inte annat än hylla Canons utvecklings- team. Grattis! Ni har förstått och fattat riktigt smarta beslut vid designen av denna kamera. För att rekapitulera för läsaren ska vi återge en del av våra test av Canon 7D och 60D. Båda är 18 megapixel DSLR-kameror. Ur vår test av Canon EOS 7D: "........... Utifrån artikelförfattarens perspektiv kan Canons utvecklingsteam gratulera sig själva till väl utfört arbete. Mitt förslag är att man inte försöker öka mängden pixlar per kvadratmilimeter sensoryta ytterligare utan lägger all kraft på att minska brus och artefakter på känsligheterna ISO800 - ISO3200. Bruset på högre känsligheter är ofrånkomligt. Den moderna kamera- ägaren har ofta behov av att kunna fotografera med känsligheterna ISO800 och ISO1600 och den som lyckas rensa bort bruset där (med bibehållen skärpa och hög bildkvalitet) kommer att ha fotografernas plånbok i sin hand. Vad har vår framtida önskekamera från Canon för nya funktioner? En riktigt tyst slutare för diskret fotografering i ljudkänsliga sammanhang, t.ex naturfoto och teaterföreställningar. Utan att göra anspråk på att sitta inne med alla svar så verkar det som Canon har en hemläxa att göra vad gäller tyst fotografering. Canon: Går det att göra alla rörelser inne i kameran långsammare och därmed mindre smälliga, dovare? De höga ljudfrekvenserna som kameran lämnar ifrån sig är de mest störande och är svåra att dämpa. 1 bild i sekunden borde medge en betydligt reducerad ljudnivå från en långsamt arbetande slutarmekanism. Pågår försök i dagsläget? Större sökarbild. Är det bara genom att gå upp till 24x36-format som man kan få upp en större sökarbild? Dubbla minneskortplatser för en snabbare nerskrivning av bilderna från buffertminnet till korten. Detta skulle medge ännu snabbare seriebildstagning under långa bildseier efter att det befintliga buffertminnet fyllts tilll max. Teoretiskt borde man kunna öka nedskrivningshastigheten till den dubbla. I praktiken kanske något mindre.... Kanske är det då en bra idé att överge Compact Flash och övergå till det fysiskt mindre minneskortet Secure Digital. På så vis skulle man inte behöva ändra storleken eller flytta på utrymmet där minneskortet idag är placerat i kamera- huset. Ett kraftigare batteri är bl.a en förutsättning för att kunna ta längre bildserier i 8 bilder/sekund med den snabbare ned- skrivning till dubbla minneskort som vi föreslår. Den önskade större kamerakroppen med bättre högerhandsgrepp öppnar för möjligheten till användandet av ett längre batteri än det som sitter i 7D idag. ............" Ur vår test av Canon EOS 60D: "............ Här ser vi en del förbättringar av den redan goda designen på EOS 7D! Man har bland annat flyttat nedbländningsknappen till andra sidan om objektivet. På denna plats kan du lätt finna tryckknappen utan att behöva släppa greppet runt objektivet. Här har vi dock ett förslag till framtida design. Hos andra kameramärken har man alldeles i närheten av samma ställe på kamera- kroppen hittat plats för en extra multifunktionsknapp. Den är placerad i närheten av höger långfinger, alltså något högre upp på samma sida som Canon satt nedbländningsknappen. Denna position kan av vissa fotografer anses som lika bra eller bättre för en nedbländningsfunktion. En multifunktionsknapp på denna plats som man kan programera att sköta nedbländning eller andra uppgifter skulle göra kameran extremt flexibel och anpassningsbar till olika fotografers individuella arbetsmetoder! Artikelförfattaren vill uppmuntra Canon att göra en enkät bland fotografer och analysera för och nackdelar med att lägga till en multifunktionsknapp på detta ställe på kamerakroppen. Alternativet skulle vara att man gör det möjligt för att assigna ned- bländningsfunktionen till valfri funktionsknapp som redan idag sitter på kameran via kamerans mjukvara. Den vinklingsbara skärmen som vi tycker mycket om har lett till att en del av funktionsknapparna på kamerans baksida har flyttats till höger sida. En kompromiss som blev rätt framgångsrik är att man har placerat joystickfunktionen i centrum av funktionshjulet. På EOS 7D finner man den högre upp. Men när man fotograferar med 7D på högkant med det extra batteri- greppet monterat kan man inte nå joysticken utan att släppa greppet. På 60D har man i och med den nya placeringen kom- mit förbi detta problem! ............" Så här ser Canons nya flaggskepp ut på dessa punkter: Vi ser med glädje på att ha fått respons från Canon på dessa punkter! Det finns åtskilligt mer att säga om EOS 1D X och den uppsjö av funktioner som man hittar "under motorhuven". Vi återkommer längre fram med en test recension. Canon EOS 1D X nya multifunktionsknappar på det ställe vi hoppades få se dem!! Här är en kort summering av kamerans nya egenskaper: 18,1 megapixels CMOS-fullformatssensor Upp till 12 b/s plus höghastighetsläge på 14 b/s - 120 JPEG-bilder (36 RAW). 100–51200 ISO, upp till H:204800 61-punkters AF-system RGB AE-mätsystem på 100 000 pixels Filmer i Full HD 1080p Dual “DIGIC 5+”-processorer Clear View II LCD-skärm på 8,11 cm (3,2”) och 1 040 000 punkter Ethernet-port 2011 08 19 : Lägesrapport i kameravärlden. Canon introducerar en innovation inom området bildstabilisering. Mediaproduktions önskelista över funktioner som vi vill se på framtidens digitalkamera ser ut att kunna bli kortare. Canon har ansökt om patent på en tandemlösning i sina framtida bildstabiliserade objektiv som ska göra "anti skak"- funktionen ännu effektivare. Man använder information från live view för att analysera kamerans skakningar och låter en mikroprocessor med utgångspunkt från den informationen skicka styrsignaler till objektivets bildstabilisator. Idén är att motverka den rörelse som finns kvar efter att bildstabiliseringen som den sett ut hittills gjort sitt jobb på det vanliga viset. Kvar efter den vanliga bildstabiliseringen finns i många fall en mer lågfrekvent lägesvariation som alla som använt ett bildstabiliserat objektiv erfarit. Den fladdriga, hoppande skaknngen är borta men kvar finns en mjukare, gungande rörelse som vi inte lika lätt märker när vi tittar i sökaren. Den är lika fullt där, och märks lättast vid anvädningen av teleobjektiv på 200mm och uppåt. Denna innovation av Canon som ska ta hand om resterna av kvarvarande vibrationer liknar i vissa delar vårt önskemål om en hybidteknik med en bildstabiliserad bildsensor i samarbete med ett bildstabiliserat objektiv. Och på ett annat sätt liknar det vårt alternativa förslag med en krets som analyserar de skakningar som en handhållen kamera har i varje givet ögonblick. Genom att göra en statistisk analys i realtid kan man skapa en skakningsprofil som visar hur ofta en större förändring återkommer. Ett bra exempel på orsaken till denna sortens skakningar är när fotografens hjärtslag åstadkommer rörelse i arm och hand som fortplantas till kameran. Att låta kameran vänta med att släppa iväg en bildexponering (med andra ord fördröja exponeringen när man trycker ned avtryckaren) tills dess att den periodiska skakningen är som minst - i detta fall mellan hjärtslagen - skulle kunna medge längre slutartider med godtagbar skärpa. Det var vår idé. Canons tekniker har valt en mer elegant och allmänt fungerande lösning. Det utesluter dock inte att man skulle kunna inplicera en "hold it"-funktion i konceptet och låta kameran välja den mest optimala tidpunkten att öppna slutaren och ta bilden. I lägen där motivet inte förändras så är det acceptabelt att vänta en sekund eller två efter att ha tryckt på avtryckaren innan bilden tas. Motsatsen till ett sportprogram skulle då vara ett "still mode" där man prioriterar användandet av långa slutartider med bildstabilisering och låter kameran själv välja bästa tidpunkt att ta bilden. Rykten om Canons kommande systemkameror. Mediaproduktions önskelista över funktioner som vi ville se på uppföljaren till EOS 7D kan vara på väg att bli verklighet. Bland annat radiokontrollerade blixtar (som då ersätter nuvarande IR-system), större batteri och dubbla minneskort talas det om i seriösa spekulationer. Vi väntar otåligt. Vem kommer ta initiativet? Fortfarande väntar vi på att någon systemkameratillverkare ska bana väg och ta fram en treläges-avtryckare. ARKIV 2010 2010 12 28 : Lägesrapport i kameravärlden. Pentax nya toppmodell imponerar. Pentax visar vägen mot framtiden med supersmarta lösningar och funktioner. Några höjdpunkter: Massiv intern Raw-konvertering med många kreativa möjligheter. Intern bildstabilisering på bildsensorn används nu också för att flytta utsnittet i bilden med stor presision. Man förverkligar också vår tanke om expanderade bracketing-funktioner. Man kan på denna kamera ställa in en stor mängd funktioner på bracketing och ger därmed fotografen möjligheten att variera bildresultatet under kontrollerade former mer än någonsin tidigare. Layout och kamerahusdesign är imponerande bra. Den är en utmanare inte minst till Nikon D7000. Det lovar gott för framtidens kamerautveckling. Aktörerna vässar klorna! Världens fotografer verkar få vänta ett tag till på efterföljarna till Nikon D700 och Canon EOS 5D II. Inte minst Nikon D700 har en teknik med några år på nacken. Det finns skäl att förvänta sig påtagliga förbättringar eller kanske ett systemskifte på nästa modell i segmentet. Vi skulle välkomna en 18 megapixelsensor med riktigt bra egenskaper på höga ISO och intern bildstabilisering. Samt snabbare nedskrivning till minneskort och stor buffert- kapacitet. 2010 12 10 : Lägesrapport i kameravärlden. Canon tar till sig kritiken och agerar. Canon erbjuder ägare till EOS 5D och 7D modifiering. Efter att ha löst problemen med funktionsrattens design i och med lanseringen av EOS 60D så tillhandahåller nu Canon en modifiering av de två semipromodellerna 5D och 7D. Man får där funktionsratten utbytt mot en som är försedd med samma lås som på 60D. Mediaproduktions redaktör gratulerar till ett gott beslut. Priset för denna fina service är dock i högsta laget hos svenska Canons auktoriserade verkstad. Mer än en 10% av Canon EOS 7D´s försäljningspris i butik! 2010 08 27 : Lägesrapport i kameravärlden. Canons nya systemkamera EOS 60D. En formidabel totalsuccé!!! Vi ger den smeknamnet "Erövraren". Mediaproduktions förslag till förbättringar av 7D blev realiserade på 60D! Det är ett sällsynt lyckligt ögonblick att se en etablerad gigant i kameravärlden ta ett strupgrepp på sina konkurrenter. Med modellen ESO 7D tog man klivet in i toppskiktet i utbudet av "prosumerkameror". I vår recension av 7D lovordade vi med all rätt Canons designteam för sin smarta redesign och ett klockrent koncept. Några få svagheter fann vi dock an- ledning att klandra. Bland annat funktionsvredet på kamerans ovansida. På Canon EOS 60D har man nu visat stor klok- skap och försett det med med ett lås. Nu kan man inte längre ställa om kameran av misstag när man tar fram kameran ur kameraväskan. BRA Canon! Att man sedan valt att göra displayen vinklingsbar är ännu ett tecken på att man på allvar satsar på funktionalitet som kommer att gynna naturfotograferna och de som vill använda 60D som videokamera på ett kreativt och mer professionellt sätt. Åtskilligt av det som gjorde 7D till ett av kameravärldens bästa köp återfinns nu i den nydesignade och kompakta kamera- kroppen. Inte nog med det: den tar fotografen ytterligare ett steg närmare "den perfekta systemkameran"! Rätt prissatt kommer 60D bli en försäljningssuccé och en ny milstolpe i Canons produktlinje. Den är en myndig ersättare av 50D! Valet att gå över till en ny minneskortstandard ger oss också en fingervisning. Möjligen kommer vi kunna glädja oss åt att se fler av mediaproduktions önskningar förverkligade på nästa generation av EOS 7D. Låt oss vänta och se... Läs vår test av Canon EOS 7D och vår önskelista på förbättringar på sista sidan i testet. Läs vår test av Canon EOS 60D Som läsaren kan se så resonerade vi riktigt! Kan det vara så att Canon rent av lyssnade med örat vänt åt vårt håll? 2010 08 25 : Lägesrapport i kameravärlden. Snart är det dags. Nya systemkameror på väg från både Nikon och Canon. Priserna på Canon EOS 5D II och Nikon D700 sjunker snabbt. Det betyder att ersättare är på väg. Förmodligen är också nya flaggskepp under insegling - Nikon D3 och Canon EOS 1D kan komma att ses i nya inkarnationer inom kort. Definitivt besked om det kan vi vänta oss på Photokina-mässan i höst. Nikon har för övrigt nyligen annonserat att D90 ska sluta tillverkas och ersättas av den kommande nya modellen D7000. Först ut på mark- naden bland nytillskotten från Nikon är D3100 -ersättaren till D3000 - som nu börjat saluföras i handeln. Som alla kan se jobbar systemkameratillverkarna för högtryck just nu. Flera av våra önskade finesser på listan över "den perfekta systemkameran" härunder ser nu ut att kunna bli realiserade. Nikon KANSKE kommer att introducera vår föreslagna plats för dubbla identiska minneskort för att möjliggöra snabbare nedskrivning under långa sekvenstagningar. Det ryktas i alla fall om det. Canon har också enligt uppgift en ny undervattenskamera på gång som ersätter PowerShot D10. Eftersom vi har testat D10 så ska det bli intressant att se åt vilket håll utvecklignsavdelningen valt att gå med efterföljaren. Det fanns ett och annat att önska menade vi. Har våra synpunkter möjligen hörsammats? I väntan på svaret: Läs vår test av Canon PowerShot D10 2010 08 20 : Lägesrapport i kameravärlden. Mediaproduktions förutsägelse om ögonstyrning av autofokus kan komma att bli verklighet på nästa digitala systemkamera från Canon. Canon EOS ??D - är spekulationerna om den nya digitalkameran på väg att bli verklighet? På internet cirkuelarar rykten om hur Canons kommande nya digitala systemkamera kommer se ut. Mycket tyder på att man har samlat in synpunkter från fotografer runt om i världen i samma anda som vid konceptueringen av Canon 7D. Gissningvis rör man sig nu i riktning mot 16-megapixelsensorer i fullformat med fokus på förbättrade brusegenskaper på höga ISO-tal. Vidare ser det ut som man väljer att gå över från en fixerad display till en som går att fälla ut och vinkla om. I båda fallen rör detta sig om förbättrningar som vi efterlyst här - förslag som du kan läsa mer om på sista sidan i vår test av Canon 7D. Läs hela testen här: Canon EOS 7D Från icke officiellt håll görs gällande att Canon designar sökaren för ögonstyrning av autofokuset. Det är i så fall en nygammal Canon- innovation som dök upp på 1990-talet på en av deras analoga systemkameror - Canon EOS 5. Designen torde dock vara betydligt mer avancerad idag. Att mediaproduktion förutsett denna funktions återkomst på framtida digitalkameror kan du se i vår initierade artikel: "Digital cameras history and future" 2010 08 20 : Mediaproduktion siar om framtiden: Det är dags för ett nytt automatiksystem för ljusmätning och exponering ! Manuell eller automatisk exponering? Varför inte försöka kombinera det bästa från båda världarna ! "Dagens digitalkamerors motivprogram hör till en förgången tid. De bör nu ersättas med en intuitiv och omedelbar tvåvägskommunikation med vår kamera." / Patrik Håkansson - Mediaproduktion Här vill mediaproduktion komma med ett öppet förslag till kameratillverkarna. Ge fotografen ett bättre och än mer intuitivt verktyg för ljusmätning och exponering på framtida systemkameror! Den interaktiva exponeringsautomatiken med "object tracking". Ända sedan 1970-talet har systemkameran haft automatik för exponering. Denna har varit kopplad till en ljusmätare som fått be- stämma vilka bländarvärden och slutartider kameran ska välja. Ljusmätaren vet inte vad den ser utan betraktar världen som en medel-ljusstyrka. Utan att gå in i fördjupade analyser så konstateras att ljusmätaren är en väldigt dålig rådgivare när det gäller hur en bild ska se ut. Vi måste som fotografer veta hur ljusmätaren ser på världen och sedan tänka åt den för att motverka de misstag som mätaren kommer att begå sett ur mänskligt perspektiv. Dagens digitalkameror med inbyggd display ger oss möjligheten att se resultatet i efterhand och det gör allt mycket enklare. Vi kan ju ställa in kameran manuellt så att exponeringen blir exakt så som vi hade tänkt oss. Men då måste vi alltså koppla ur automatiken först. Om vi nu skulle vilja ha en automatik som förstår hur vi vill att bilden ska se ut - hur skulle en sådan vara utformad? Det är lockande att komma med ett färdigt förslag här. Troligtvis kommer ett sådant inte falla alla i smaken. Låt oss bara leka fritt med tanken ett tag för att bjuda in till dialog. Vår uppmaning är: Bidra med bra idéer! Kom gärna med dina synpunkter! Läs mer om vårt förslag till interaktiv exponeringsautomatik här! 2010 07 25 : Lägesrapport i kameravärlden. Mediaproduktions önskelista hörsammas av Fuji. Samma tillverkare förverkligar en annan av våra (!) förutsägelser: Focus Bracketing! Nu har mediaproduktions vision om en utvecklad antiskakfunktion med intelligent gyro dykt upp i en första inkarnation från Fuji. Man har nu en vidareutveckling av den traditionella image stabilisern som reducerar snabba, korta vibrationer. Den nya tekniken bygger på en gyro-kopplad bildsensorstabilisering som också kan ta hand om de mer grova lägesförändringarna som sker med handhållen kamera där fotografen är i rörelse och följer ett rörligt motiv. Man påstår sig ha reducerat vibrationerna motsvarande två steg jämfört med tidigare! Denna teknik med kombinerad med optisk bildstabilisering anser vi skulle kunna passa moderna digitala systemkameror perfekt! Se nedan. I samma kamera hittar vi ett "pro focus"-läge där kameran tar flera bilder av motivet i snabb serie med olika fokus. Dessa kombi- neras sedan till en färdig bild. Tekniken ger möjlighet att styra skärpan i olika delar av motivet och därmed uppnå den typ av skärpedjup som önskas i den färdiga bilden. Fuji tycks eftersträva att kunna efterlikna bildresultatet från mellanformatskameror som kan ha ett mycket litet skärpedjup - något som passar bra vid porträttfoto. Småbildsoptikena ger ett mycket vidare skärpedjup vid samma bildutsnitt och såväl förgrund som bakgrund blir lätt för skarpt tecknad. Focus Bracketing bygger på flera exponeringar i rad med olika inställning av fokuseringen. Tricket är sedan att kameran själv ska blanda dessa så att det som vi vill se skarpt lämnas rätt fokuserat medan övrigt i bilden blir suddigt i och med att vi där använder den av de olika exponeringarna som erbjuder störst otydlighet. För att detta ska fungera måste elektroniken kunna identifiera människan och skilja ut den från resten av det som finns i bild. Och sedan blanda flera tagna bilder till en i en digital "bildmixer" för att slutligen kunna spara ner resultatet som en jpeg. Rätt avancerat, säkert tidkrävande arbete för en liten kompaktkamera och något som vi hoppas komma att få veta mer detaljer om framöver. Vår vision var annars mer allmän. Tänk att kameran tar tre olika varianter av samma bild. I efterhand kan du välja ut den som har den mest optimala fokuseringen av t.ex ett ansikte. Alla har vi kommit hem med bilder av nära och kära där nästippen är helt suddig medan örsnibben är perfekt i fokus. En bracketingfunktion skulle öka chansen att du får med dig i alla fall EN skarpt tecknad näsa. Och förresten, tänk om man kunde få bilder där ALLT är skarpt. Hela vägen från 10cm från kameran till oändlighet. Om det är hur din bild borde se ut - låt kameran göra jobbet! Kan dock visa sig vara lika lätt som att säga "tulipanaros" ur teknisk synvinkel. En vision och en utmaning! Det är i alla lägen tillfredställande att ha siat om focus-bracketing och sedan få se det förverkligat samma år - om än inte på en DSLR-kamera. Läs mer om våra framtidsvisioner i artikeln "Digital cameras history and future" Läs mer om multifokusering i vår artikel "Avancerad bildteknik" Fuji tar ett Inspirerande och lovande initiativ. Vi hoppades få se dessa innovationer bli verklighet! Grattis och TACK till Fuji och deras pigga designteam! Fortsätt hålla stilen och visa konkurrenterna var skåpet ska stå. Välkomna till framtiden med ny teknik som alltså finns att få om du köper den digitala kompaktkameran Fuji F300EXR . ARKIV med tidigare lägesrapporter 2009 08 01 : Lägesrapport i kameravärlden. Var befinner sig systemkameratillverkarna idag.... Sedan vi publicerade listan nedan för 4 månader sedan så har mycket glädjande det börjat röra på sig i rätt riktning på några håll. Framför allt verkar NIKON vara alerta och introducerar nu två om inte fler inovationer som vi efterlyst. Under hösten kommer säkert nya modeller som kanske kommer att gå ännu längre i rätt riktning (enligt vårt förmenande). Samtidigt så ska sägas att andra till- verkare som t.ex Pentax och Sony erbjuder liknande lösningar. De stora jättarna Nikon och Canon ges här ett visst extra fokus och detta ursäktas av att det är de två kameramärken som vi jobbar mest med i dagens läge. De ses också i händerna på 99% av världens proffsfotografer. Bidra gärna med uppdaterad info om hur andra fabrikat ligger till om du tycker att vi har missat något av intresse! 1. Nikon introducerar nu den av oss efterfrågade dubbel-funktionen på autofokusobjektiv som gör att man kan använda autofokus och samtidigt gripa in och ta kontrollen mauellt vid behov. Exakt hur denna nya automatik är designad ber vi att få återkomma med när vi fått en möjlighet att testa Nikons nya 70-200 2,8 VR II som är den oss veteligen första optiken från Nikon som är utrustad med denna funktion. Det ser i alla fall på pappret mycket lovande ut! 2. Nikon har på sina senaste systemkameror D5000 och D300s tagit fram den av oss ivrigt efterfrågade, och synnerligen välkomna funktionen för tyst fotografering i LIVE VIEW-läget. Man har uppenbarligen lagt manken till här, och har lyckats reducera slutarens ljudnivå i hög grad och kan därmed tillhandahålla en av marknadens tystaste digitala systemkameror som går att använda utan att störa omgivningen nämnvärt under scenframtädanden, vid fotografering under filminspelning och vid naturfoto i närheten av skygga djur. Ett stort grattis till Nikon som tar initiativet och greppar om viktiga problem och löser dem med stor hängivenhet! Frågan till dem är nu: När kommer en systemkameramodell från Nikon med en bildsensor på 16 -18 megapixlar som inte brusar på höga ISO (FX-format?) med en intern bildstabilisering för den som vill använda sig av äldre manuella opiker? En kamera med stor tydlig sökare och en tre- lägesavtryckare (se nedan). 2009 10 25 : Lägesrapport i kameravärlden. Nikon och Canon flexar musklerna. Och svaret på ovan nämnda fråga besvaras av Canon. I skrivande stund har Nikon och Canon presenterat nästa generation av sina proffsmodeller Canon EOS 1D mk4 respektive Nikon D3s. Nikon D3s har liksom D300s den nya diskreta slutarfunktionen för minimalt slutarljud vid fotografering i live view-läget. De har valt att satsa på en omdesignad 12,1 megapixel-sensor med högre känslighet än tidigare. För extremt svåra ljusförhållanden kan man pressa kameran till en känlighet på ISO 12.800 och man kan med säkerhet fastslå att kameran inställd på ISO 1600 nu ger ett mycket gott bildresultat. Canon levererar nu en digitalkameramodell med en 16,1-megapixelsensor och en på 18 megapixel. De ligger inom vår normnivå. Även EOS 1D mk4 har en sensorkänslighet på upp till ISO 12.800 som standard. Tillgängliga testbilder tagna med för- produktionsexemplar av kamerorna ser lovande ut. Återstår att se hur porträtt, naturmotiv och findetaljåtergivning i låg och högdag- rarna ter sig. Autofokusen tas på stort allvar. Automatiken får mer kraft att följa motiv i rörelse och AF-sensorpunkternas antal ökar. Fortfarande väntar vi på en display som ger fotografen en snabb och intuitiv bekräftelse på vilka delar av ett motiv som kommer att se skarpt ut på pixelnivå i större förstoringar. Sökarna kan inte med sin förhållandevis moderata storlek på sökarbilden ge ögat klart besked om detta, särskilt när det handlar om rörliga motiv. Läs mer om våra önskemål härunder. Fortfarande har vi inga rapporter om en trelägesavtryckare på väg att bli verklighet på någon av tillverkarnas toppmodeller. 2010 05 20 : Lägesrapport i kameravärlden. Nikon och Canon laddar upp inför lansering av nya modeller. Önskelistan hörsammas.. Nu har mediaproduktions vision om Autofokus som kan "toppstyras" ("constant override") etablerats hos både Niikon och Canon. Båda tillverkarna har infört detta på sina 70-200-zoomar i proffsklass. Det innebär att fotografen kan ta kommandot över fokuseringen i ett läge där automatiken inte längre hänger med eller fokuslåser på fel objekt i motivet. En funktion som kommer att ge såväl sport- som natur-fotografer en bättre arbetsvardag. Nu vill vi se alla övriga tillverkare gå samma väg - och applicera på samtliga optiker. Bland systemkameratillverkarna är det nu spännande konkurrens. Autofokus är ett alltid lika intressant omåde. Nu har den första kameran dykt upp som låter dig peka på displayen för att tala om för kameran vad den ska fokusera på. Inelligent och intuitivt! Fler och fler kan nu låsa fokuseringen på människor i rörelse och realtidsanalysen blir mer och mer avancerad. Högre upp skrev vi att "Även EOS 1D mk4 har en sensorkänslighet på upp till ISO 12.800". I själva verket är den högsta möjliga känsligheten ISO 102 400. Astronomiska höjder och användbart i sportsammanhang och vid dokumentärt foto där brusigheten som ofelbart infaller kan anses vara av sekundär betydelse och acceptabel. |
Den Perfekta Systemkameran Här är vår lista med önskvärda funktioner! Var med när vi skisserar designen på den optimala digitala systemkameran! Delta med dina synpunkter! Maila in ditt bidrag till "palettemediaproduktion@hotmail.com". Mediaproduktion förbehåller sig rätten att själva välja vilka inlägg som publiceras med full respekt för alla synpunkter. Ingen ersättning utgår för publicerade bildrag och forumet innehas och copyrightskyddas av: www.mediaproduktion.net. Vi drömmer här inte om universalkameran för alla utan om en systemkamera för den som söker det optimala arbetsverktyget för bildskapande med högre krav än ren dokumentation och semester- och party-bilder. Kolla också in våra kameratester och läs om hur några populära kameror presterar på testbänken och deras potential att göra dig till en än mer framgångsrik fotograf. Låt oss se på den nuvarande kompletta önskelistans utseende. Här räknar vi upp vikitiga egenskaper och funktioner som vår drömkamera ska hysa. Rent tekniskt bör det vara rimligt att anta att man inom en snar framtid ska kunna tillhandahålla dem. Vissa finns redan men inte alla i en och samma kamera. Frågan är med andra ord: Vem blir först med att ha de väsentligaste av nedanstående funktioner i sitt kamerahus? För tydlighetens skull vill vi påpeka att de allra dyraste modellerna från Nikon och Canon - i prissegmentet över 50.000:- SEK inte självklart räknas in eftersom det är kameror som ytterst få icke yrkesverksamma fotografer kommer att köpa. Vi anser att en modern systemkamera inte ska behöva kosta mer än ungefär 20.000 kr. Jämfört med den sista generationen analoga kameror så ligger digitalkamerorna högt i pris. Det är givetvis motiverat av den komplicerade designen men vi skulle gärna rekommendera att märken som Canon och Nikon hellre satsar på att tillhandahålla ett välkonstruerat nytt kamerahus vart annat år i stället för två gånger om året. Sänk priset och sälj fler ex. av varje modell istället. > Senaste uppdatering: 2013 08 30 Tekniska egenskaper: |
A/ Stillbildsfunktioner: |
>> Nikon D3X: 24mp, Canon 1Ds Mark III: 21 mp, Canon 5D MkIII: 22 mp, Canon EOS 1D X 18 mp, Canon 7D: 18 mp, Canon 60D: 18 mp, SonyAlpha 900: 24 mp, Sony A77 24 mp, Nikon D4 16 mp, Nikon D800 36 mp |
>> Canon EOS 1D mk4, Canon 5D MkIII, Canon 6D, Canon 7D, Nikon D3s, Nikon D3x, Nikon D300s, Nikon D700, Canon EOS 1D X, Nikon D4, Nikon D600, Nikon D800 |
ett system där kamerans interna bildstabilisator och en modern optik med bildstabilisator samarbetar och delar upp arbetet mellan sig för maximal reduktion av skakningarna. Alternativt: som används för att förutse hur många gånger i sekunden som kameran hamnar i optimalt läge och vilka slutartider som ger godtagbar kvalitet. På kamerans sökardisplay varnas fotografen om man bör ändra slutartid. När det intelligenta anti-shake-läget är aktiverat väntar alltså kameran med att ta en bild tills dess kameran skakar som minst. Det innebär att fotografen får upp till 1 sek slutarfördröjning från det att avtryckaren trycks in. Man kan också ställa in hur mycket skakning som är OK för att kameran ska ta bilden: 75%, 50% eller 33% av medelvärdet. Detta är ett alternativ för naturfotografer som inte har ett bildstabiliserat objektiv eller som ligger på så långa slutartider att den vanliga bildstabiliseringen inte räcker till. Funktionen är inte aktiv i kamerans "sport" och "action"-lägen och kopplas alltid ur när kameran stängs av. >> Fuji har 2010 07 i sin nya långzoomkompakt aviserat en ny gyrobaserad antiskakfunktion som sägs kunna motverka vibrationer effektivare än den traditionella image stabiliser-tekniken. Återstår att se hur funktionen är utformad i detalj ... >>> 2011 08 Canon tar fram koncept som har likheter med vårt förslag! |
kort 1 och varannan på kort 2. På detta sätt dubblas antalet bilder per sekund som kameran kan ta i serie när buffertminnet är fullt. Kan även ställas in så att samma bilder skrivs in på båda korten i ett "Extra Safe" mode. >> Canon EOS 1D X |
|
mörkas ner. Inte minst i naturfoto och porträttfotografi så hamnar fokuset snett i många lägen. Här vill fotografen under det att bilden tas få information i sökaren som tydligt bekräftar var fokuset ligger. Försök fotografera fåglar genom en vassrugg med autofokus och beskåda resultatet efteråt i din dator så förstår du problematiken vi beskriver här. |
solsken blir den ljusare. I stort sett alla kameror har automatisk ljusintensitet idag. Frågan är hur bra det hjälper dig att ställa in rätt exponering för ditt motiv. I direkt solljus frestas många att överkompensera sin exponering för att det ska se bra ut på displayen. Problemet är att fotografen saknar en stabil refersens vid betraktandet av bilden på displayen. Hur löser man det? Displayen ska för övrigt vara vinklingsbar och vridbar. |
|
|
|
>> Numera en mer och mer allmän standard för digital stillbild, men än så länge inte i kamerornas videoläge |
hastighet |
>> Finns på Canons och Nikons proffsmodeller, ej på modellerna upp till 25.000 SEK! |
|
|
Däremot har oss veteligen ingen kameratillverkare tagit upp tråden ännu. |
tekniskt perfekt i sammanslagningen. >> Finns på kompakta digitalkameror. |
serie upp på kameradisplayen samtidigt som du ser vad du nu siktar på med kameran i live-view-läge. När bilderna sammanfaller helt på displayen har man återfått rätt kameraposition och man kan låta kamerans automatik exponera i det ögonblick när den nya bilden blir som mest lik föregångaren. >>Magic Latern tillhandahåller funktionen i sin fria firmware-add on till flera av canons DSLR-kameror (började med EOS 5DII) |
4 sekunder efter att fingret tas bort från avtryckaren. Funktionen kan styras i kamerans meny. |
|
av den "nyaste generationen" |
|
|
|
inspelning etc. >> Nikon D3s, D300s och D5000 har ett "diskretionsläge" med extra lågt slutarljud. Nikon D4 har ett special-läge där 2-megapixelbilder tas med minimalt ljud vid exponeringen. Canon 5D MKIII har en mycket tyst arbetande slutarmekanism och är den första DSLR som lever upp till förväntningarna. |
B/ Videodel: |
|