April 2012. Patrik Håkansson testar Canon EOS 5D MK III All Rights Reserved by www.mediaproduktion.net Introduktion Canon EOS 5D MK III är utan tvekan kameravärldens mest lättförutsedda och ivrigast emotsedda digitala systemkamera. Efter Canons enorma framgångar med MK II kunde ingen tvivla på att man skulle ta fram en efterföljare som bekräftar och befäster 5D som namnet på den systemkamera som oräkneliga fotografer och seriösa videofilmare har på sin "desert island"- lista. I kraft av framgångarna har Canon förmått sig att lyfta den nya MK III till en högre nivå samtidigt som man behållit en stram policy som inte äventyrar systemets identitet för dem som uppgraderar från MK II. I vår test av Canon EOS 7D noterade vi: ".....designen tyder på att man nu kommer låta fullformatsmodellen 5D MK II (24x36mm sensor) och 7D gå sida vid sida ett tag. Gissningsvis kommer nästa generation - 5D MK III och 7D MK II - ha än fler egenskaper och tekniska lösningar gemensamt." Och detta resonemangs giltighet bekräftar Canons designers med den nya 5D MK III. Man har använt i stort sett alla nyheter vad gäller design och ergonomi som designteamet introducerade på 7D och överfört till det nya full frame-huset. Om man är riktigt kritisk och letar efter något att hacka på så skulle det vara att den ägare som har både 7D och 5D MK III i sin kamera- väska kommer vara tvungen att titta en extra gång för att vara säker på vilket kamerahus han har plockat fram. Men vi överdriver en smula. Likheterna är av godo i och med att man väljer att behålla smarta lösningar hellre än att lägga ner utvecklingspengar på att ge MK III en unik identitet för identitetens egen skull. Förväntingarna på Canon EOS 5D MK III är stora och såväl fotografer som videoentuiaster ska nu ta ställning till om det är dags att ta farväl av sin 5D II. Vi ska göra vårt bästa för att bidra med en genomlysning av den nya modellens design och förbättringar. Givetvis är Canons ambition att övertyga såväl nya kunder som sina gamla fans att 5D MK III varit värd att vänta på. Vi har valt att dela upp denna test i två omgångar. I den första bekantar vi oss med kameran och testar den i studio. I andra delen kommer vi fälttesta autofokus i sportsammanhang, HDR-fotografeing samt blixtbilder med Canons nya radiostyrda blixtar. Då tittar vi också djupare in i kamerans menysystem och mjukvara och använder oss av den interna RAW-konverteringen. Tekniska förbättringar Bildsensor Canon har valt att i princip stanna på samma upplösning på sensorn som föregående modell. Därmed har man givit konkurrenten Nikon en chans att snurra upp fotografer som står i begrepp att skaffa sin första systemkamera med modellen D800 som har en suverän bildsensor på 36 megapixlar. Alltså betydligt fler pixlar än 5D III. Man kan tycka olika om detta beslut. Vi tycker man har gjort ett klokt drag på Canon och att deras fokus på lågt brus och bra färgåtergivning kommer gynna deras nuvarande kundkrets. Däremot har Nikon övertagit stafettpinnen i racet om "flest megapixlar till lägst pris" med sin D800. Canon EOS 5D MK II var dess- förinnan den dominerande kameran i detta segment. Det råder ingen tvekan om att Canon kommer åtgärda detta framöver om man ser Nikon skörda framgångar med sin nya modell. Som vi kommer att se så kan man både vinna och förlora på att köpa en kamera med 36 megapixlar. Orden här är tid och plats. Förenklat kan man säga att plats kostar och tid är pengar. EOS 5D MK III har en nydesignad bildsensor. För den som uppgraderar från EOS 5D II till 5D III innebär det att man får bildfiler på 22,3 istället för som tidigare 21 megapixlar. Sensorns pixelytor har fått ny mikrolins med minimalt avstånd till grannen. Designen kallar man "gapless" och ambitionen är att samla ljus från hela den plats som pixeln upptar på sensorytan. Det är som att ha en schackpjäs som tar upp hela sin plats och når ut till kanterna på schackrutan. Man har på detta sätt ökat signalstyrkan och därmed avståndet till bak- grundsbruset vilket gör att en bild tagen med ISO3200 har samma visuella kvalitet som 5D MK II hade på ISO1250. Denna förbättring har uppnåtts med en bättre sensordesign i kombination med en ny bildprocessor som är väsentligt mycket snabbare än föregångaren på 5D II. Processorkraften gör det också möjligt att bearbeta bilden betydligt bättre vid videofilmning. Detta ska bl.a resultera i minde problem relaterade till utläsningen (rolling shutter) och en reduktion av moaré-artefakter. Bildsekvenser Seriebildshasigheten har höjts och är nu 6 bilder i sekunden. Det är klart godkänt men i dagens kameravärld inte längre något man kan ta till om man vill skryta. 8 bilder i sekunden hade varit mer "up to date" men det skulle också innebära att bildbehandlingen kunde bli lidande. Exakt hur man vägt av kvalitet-hastighet är svårt att uppskatta. Men säkert vill Canon ogärna riskera att tappa bildkvalitet i detta segment. Snabba kameror för sportfoto måste byggas stadigt och blir därför dyrare. Canons kommande 1D X tar dubbelt så många bilder på samma tid - alltså hela 12 bilder i sekunden. Givetvis ställer det höga krav på mekanisk tillförlit- lighet och så kostar också den kameran dubbelt så mycket. EOS 5D III är en allroundkamera med andra prioriteringar. För de användare som Canon riktar sig mot med 5D III är 6 bilder i sekunden godkänt och fullt tillräckligt. Nu kommer vi in på en av de mest påtagliga förbättringarna som Canon lyckats med i och med lanseringen av 5D MKIII. Det är dags att högtidligen ställa sig i givakt och hylla Canons tekniker. För nu har man äntligen fått till den så långt och länge efterlängtade scilent shoot funktionen. På tidigare modeller har man kunnat fotografera i live view mode och få ner slutarljudet till en diskretare nivå. Idag kan man med ny konstruktion av spegel och slutare erbjuda en mycket diskret ljudnivå även när man fotograferar som vanligt med en spegel som rör sig under exponeringen. Jämfört med MKII är ljudninvån från spegelmekanismen på 5D MK III betydligt lägre! Canon EOS 5D MK III har ca 12 dB tystare enbildstagning än föregångaren 5D MK II. 25% ljudnivå! Det är makalöst bra! Lyssna på ljudfilen : Canon EOS 5DMKII - 5DMKIII shutternoise.mp3 Exakt hur detta har åstadkommits har vi begränsad information om idag. Tekniken man har infört kallar man pulsbreddsmodulering och den ger en långsamare arbetande slutare som har ett mindre smälligt ljud. Helt klart är att Canon lagt ner stor möda och lyckats uppnå påtaglig förbättring. Vi är mycket imponerade. Canon EOS 5D MK III är en utmärkt kamera för foto vid brölopp, konserter och teater- föreställningar. Åtskilliga fotografer kommer att köpa kameran för att få tillgång till denna funktion! Och i kombination med bättre bild- kvalitet på höga ISO blir den ett åtråvärt arbetsredskap för redaktionell och dokumentär fotografi där fotografen måste agera obemärkt i bakgrunden. Och få med sig bilder av hög kvalitet till uppdragsgivaren. Vi ger Canon höga poäng här och gratulerar deras teknikteam till väl utfört arbete! Video Videofilmningsfunktionen är något som definitivt måste anses vara en prestigefylld angelägenhet för Canon i denna kamera. 5D II var den första digitala systemkamera som har använts som huvudkamera i en Oskarsnominerad film. Och detta var något som Canon inte hade förutsett. Framgången har bl.a lett till att hackers skrivit om firmware för att ge 5D II tillagda funktioner som peaking, zebra- mönster, gain control, audio meter on display mm. Nya 5D III måste med nödvändighet tillvarata filmentusiasternas tilltro till kamerans videodel och ge dem ett ännu bättre intreface och fler kontoller. Hur långt har man då valt att gå? Det första man uppmärksamar är att kameran har fått samma utformning som 7D för val mellan stillbild och videofilmning. Det är intuitivt och snabbjobbat och helt klart en design som Canon kan stanna vid. Den efterfrågade hörlursutgången är nu på plats bredvid mikrofon- ingången på kamerans vänstra sida (sett från fotografen). På displayen får man upp visning av ljudnivån i stereo och ljudvolymen kan ändras under pågående filmning med hjälp av funktionshjulet på baksidan som Canon har gjort touch sensitive. Man kan justera videoparametrarna enbart genom att toucha det och i och med det har man kommit förbi problemen med klickanden som tidigare togs upp av den inbyggda mikrofonen på modellerna 7D och 5D MK II (m.fl). Filmaren har nu också fått tidkod i videoklippen och när man markerar filerna i Canons programvara får man upp alla kamerainställningar på samma sätt som på bildfilerna. Man har alltså nu tillgång till all metadata från kameran både vid stillbild och videofilmning. Videokvalitet Canon EOS 5D MK III har fått en uppdaterad teknik för videofilmningen och detta syns inte minst på filmerna i sig själva. Det redan tidigare diskreta bruset på höga ISO hos MK II har reducerats markant och inomhusfilmning i glödlampsljus blir i dagens läge så bra att det håller nära nog brodcastkvalitet. Canon visste att seriösa filmare skulle kasta sig över den nya modellen och börja med att testa video innan de fått av all skyddsplast runt kamerahuset. Och de som hoppades se mindre moaré och renare färger utan brus kommer inte bli besvikna! Särskilt tydligt blir detta under dåliga ljusförhållanden. Sökare Sökaren visar 100% av bildutsnittet och Canon använder nu samma LCD-display teknik som på 7D med varierbar sökarinformation. Bildvisning Man har på 5D MK III gjort det möjligt att jämföra fler bilder samtidigt och det är en mycket värdefull finess. Vid bildvisning på kamera- displayen sköts nu inzoomningen med funktionsratten för höger pekfinger. Det är ett koncept som andra tillverkare använt länge och nu tar Canon efter. Bättre eller sämre än tidigare? Ja, det är inte helt lätt att säga. Men det fungerar smidigt. Släktskapet med 7D och misstanken att vissa kommer frestas att ha båda dessa kameror i kameraväskan ger enda egentliga anledningen att beklaga flytten av bildzoomningen. För eftersom fotografen i allt övrigt har så lika användarinterface kommer han eller hon hela tiden leta på fel ställe när han (eller hon) ska snabbkolla sina bilder under en stressad fotografering. Det ger oss anledning att föreslå att Canon gör det möjligt för användaren att adressera om knapparna på BÅDE 5D III OCH 7D i en kommande firmware update. Ges fotografen möjligheten att välja den för sig mest lättjobbade inställningen på bägge kamerorna så kommer både humör och arbetsflöde förbättras avsevärt. Är det möjligt Canon? Kan det åstadkommas? Bildjustering I likhet med Pentax och Nikon har Canon nu också infört intern RAW-konvertering med bildjustering och färgkorrigering. Fotografer som jobbar på fältet och vill skicka hem bilder till en redaktion kan därmed göra den första delen av justeringsarbetet redan i kameran och spara tid och styra utseendet själv i stället för att vara beroende av en person på mottagarsidan. En värdefull och viktig funktion som sport- och nyhets-fotografer frågar efter. Om du använder ett Canon-objektiv så korrigerar 5D MKIII bort eventuell kormatisk aberration innan bilden skrivs ner på minneskortet vilket gör det möjligt att fotografera i jpeg med hög bildkvalitet och spara plats på kortet. Fotograferar du i RAW kan du ta bort sådana fel i datorn efteråt, medan det är mycket svårare att få till det exakt när du enbart har bilden i jpeg-format. Det kanske inte är en stor skillnad för alla men du som står på savannen framför ett lejon som slåss med en elefant när det bara finns plats för 10 RAW-bilder på minneskortet kommer att vara tacksam emot Canon. Du ställer snabbt in kameran i jpeg-läge och kan ta 200 bilder med en hastighet av 6 bilder i sekunden. Sen åker du hem och vinner medalj för årets bästa naturbild. Utan kromatisk aberration. Menyer Menysystemet är omdesignat och ger oss idag mycket omfattande inställningsmöjligheter. Inte minst har man fått en diger uppsättning inställningar för autofokusen som ger plats för många personliga preferenser. För den som aldrig ägt en Canonkamera kommer det ta flera veckor innan navigeringen börjar kännas intuitiv. Dessvärre så kommer även en inbiten Canonägare känna sig vilsen emellanåt. Och det är för att man har valt att öppna några av de trånga menyerna i tidigare kameror och fördela ut dem på fler sidor. Mer tydlighet och öppenhet leder samtidigt till att man får ett mer svårnavigerat system. Tänk dig en lampaffär med 5 lampor. Tänk dig en lampaffär som är lika stor med 3000 olika sorters lampor. Det blir svårare att ta in helt enkelt. Detta är ett dilemma som alla tillverkare måste börja jobba med. Och forfattaren tror att Canons designers borde ta hjälp av bete- endevetare och hjärnforskare för att grundligt förändra och förbättra interfacet till kommande modeller. Införandet av video i systemkameran medför obönhörligen en avsevärt ökad komplexitet, inte minst då man vill kunna ta stillbilder under pågående videofilmning. Inom några år kommer de avancerade systemkamerorna bli så underbart mångsidiga att vi inte längre förstår hur vi ska ställa in dem för att använda alla funktioner på ändamålsenligt sätt. Så innan designteamet sätter igång med nästa modell borde de ta ett par månader ledigt och åka runt och samtala med unga och gamla i alla delar av världen. Och jobba fram ett nytt universalkoncept för sin menyhantering. Vi söker en kamera som låter oss ta bilder i samma stund den slagits på. Och den ska lätt och intuitivt kunna ställas in för exakt de behov som en ärrad proffsfotograf med 30 år i branschen har. Kameran ska också snabbt kunna ställas om och anpassas till alla slags typer av motiv. Detta blir än mer komplicerat när vi lägger till alla behov som kommer i den stund vi vill återge dem i rörlig bild med ljud. Och snart kanske man får börja tänka till om kommande funktioner som för 3D och realtidsstreaming - som vi anar kommer stå näst på tur att äntra systemkameran. Den filosofi som dagens nya kameror lutar sig mot i menydesignen kommer inte hålla länge till. Så vad blir då slutsatsen? Vårt svar är: Canon. Ta det nödvändiga steget framåt IDAG och bli först och bäst med nästa generation meny-interface! Display Displaybilden i sig är större och ljusstarkare. Måtten har anpassats mer till video och displayen är därför en aning bredare än på 5D MK II. Fortfarande prioriterar Canon fasta displayer på sina semipromodeller. Undertecknad kan förstå det men ingenting slår en vinklingsbar och vridbar display i mångsidighet och användbarhet. Särskilt när vi kommer till filmning. För en seriös filmare innebär det att man obönhörligen måste köpa in en extra videoskärm och montera antingen på kameran eller på stativet. Och det har säkert många sett på riggar för filmning avsedda för 5D MK II. Men det innebär att den resande fotografen och filmaren är hänvisad till en tung och skrymmande packning för att göra ett vettigt arbete. Med tanke på hur lyckad Canon EOS 60D med sin vridbara skäm blev så ställer vi oss frågan om inte Canon bör göra en ny marknadsunder- sökning bland 5D-användarna. Vädertätning kan vara en faktor. Antalet reklamationer av displayer som gått av, slutat fungera eller inte sitter rakt är givetvis avskäckande för alla tillverkare. Men om man nu tar så bra betalt som Canon gör för 5D MKIII så borde inte en gedigen lös- ning medföra en särskilt stor procentuell ökning av priset. Tvekar Canon på grund av risken för återlämnade kameror med funktionsfel så måste vi ställa oss frågan varför man tillhandahåller vinklingsbara skärmar på ALLA videokameramodeller. Eftersom Canon onekligen KAN tillverka och tillhandahålla mycket ändamålsenliga skärmar på sina videokameror idag så MÅSTE Canons desigteam klara av att ta fram en vinklingsbar skärm till nästa modell av 5D!! Det är dags att fatta en strategiskt beslut NU, Canon. Autofokus Helt kortfattat kan vi notera att man använder samma autofokussystem som på kommande EOS 1D X och den rapporteras vara Canons bästa autofokus och klart påkostad. Det är smart att låta den tekniken dyka upp på flera modeller. Frågetecken kvarstår om hur bra 5DIII kommer att fokusera med ljussvaga optiker. Canon är fast beslutna att vara BÄST på autofokus. En policy som och gynnar alla fotografer och förhoppningsvis framöver kommer ge oss förstklassiga bilder i alla ljussituationer. Förbättrade blixtfunktioner Vi hoppades få se Canon ta steget till radiokontrollerade blixtar. Och nu är det verklighet. Samtidigt med 5D III introducerar man ett ny- designat bilxtsystem med två nya externa blixtar och en separat radiomottagare. Bland de intressanta nyheterna finner man justerbar färgtemperatur med hjälp av ett system med lösa försättsfilter och möjlighet att avfyra kameran från blixten! Alltså tvärt om från vad vi vant oss att göra. Den nya generationen blixtar är anpassade för teknisk fotografi och lovar gott för kreativa fotografer med behov att styra ljuset exakt i tid och rum. De som äger flera 5D MK III kan dessutom låta en blixt trigga alla kameror samtidigt. Därmed har fotografen möjlighet att frysa ett ögon- blick och visa upp det sett ur flera bildvinklar. Design och handhavande Canon EOS 5D MK III har i stor utsträckning lånat sitt utseende från EOS 7D. Och det är ingen dålig idé. Skärskådar man ytterligare så ser vi hur bra lösningar från 5D II, 7D, 60D och 1D X implicerats i 5D III. Hellre än att göra ett helt nytt koncept så har man försiktigt flyttat över de mest framgångsrika delarna i dessa tidigare designer. Stadigt och metodiskt arbetar Canons designers sig mot ett mer och mer gediget helhetskoncept byggt på beprövade lösningar. Därför kommer det bli svårt att hitta några direkta svagheter i denna och kommande kameramodeller från Canon! Smarta innovationer från 7D har nu implicerats på 5DIII men också utvecklats vidare. Canon EOS 7D Här ser vi Canon EOS 5D MK III i jämförelse med den två år äldre EOS 7D. Canon har valt att återanvända 7:ans framgångsrika design som innebär att bland annat strömpåslag och omkopplaren för videofilmning har flyttats. Layoten på 5D MKII har helt klart sett sina bästa dagar och 7D har fått gott betyg på ergonomifronten. Inte desto mindre har man fortsatt fila på konceptet och flyttat några omkopplare och knappar. Bland annat har nedbländningfunktionen lokaliserats på andra sidan av kamerahuset där vi länge hoppats få se den placerad. Batterigreppet har också försetts med en egen joystick för smidigt arbete i porträttläge. Den stora ratten är som sagt touch sensitive och kan nu användas för att ändra inställningar under videoinspelning utan risk för störande ljud in i kamerans mikrofon. Elegant löst av designteamet! Canon har nu flyttat Q-knappen till rätt plats (!) och den ljuskänsliga sensorn placerades därför istället under displayen. Här har vi ringat in några av de viktigaste förbättringarna i layouten. Det är en rätt omfattande uppgradering som synes. Vår slutsats: Ett lyckat utvecklingsarbete! I dagens tillvaro kan ett företag som Canon hoppas på köparnas förtroende. Men att leverera vad som krävs när man uppdaterar en legend- arisk modell som 5D kräver seriösa insatser. Och en intuitiv känsla för kommande behov och förväntningar. Vi uppfattar Canons designteam som både seriöst och visionärt. Lekfullhet och nyfikenhet har parats med konservativa ramar och en ansvarsfull hållning gentemot den trogna kundkretsen. Från första stund man tar kameran i handen - med ett förbättrat handgrepp som härstammar från 7D - känner man att omsorg för detaljer och klarhet i designen ökar för varje ny modell Canon levererar. 5D MK III har mognat och förfinats. Nästa modell borde riktas mer mot 1D X som vi menar har den mest fulländade formgivning vi någonsin sett. Väljer man sedan att ta efter Nikons geniala upplysta tryckknappar blir det ett kamerakoncept som är väl värt att vänta på. Vi skulle som alla förstår gärna se det förverkligat inom den närmsta framtiden. Man får drömma! På sista sidan i testet konkretiserar vi våra tankar om det för den som är intresserad. En fråga som vi allt oftare ställer oss är. Hur många Canon-kameraägare därute skulle bli ledsna om man tog bort det stora funktionsvredet bredvid displayen och ersatte med en väldesignad joystick sammankopplad i sin funktion till en touch screen display med ett menysystem utformat mer som dagens smartphones. Det tröga och stela hjulet har allt mer börjat framstå som den hämmande faktorn i ett snabbt och smidigt kameraarbete. En för stor och tidsödande tumrörelse skulle kunna ersättas med små snabba under fotografering och bildbläddring på displayen skulle göras smidigare om den utformas som på dagen I-phones. Vad säger ni på Canon om det? Fördelar - nackdelar? Uppdatering 2012 06 Ibland går det fort. Och det låg ju i luften eller hur. Månadens kameranyhet 2012 06 08: Canon släpper nya EOS 650D. Med vinklingsbar pekskärm. Funktionerna för bildbläddring liknar dem vi är vana vid från I-phone Heja Canon :):) Till sida 2: Bildkvalitet |