Januari 2010. Patrik Håkansson testar Canon EOS 7D All Rights Reserved by www.mediaproduktion.net NYTT 2012 09 uppdaterad test. Förbättrade prestanda med nya firmware 2.0.0 Introduktion Canon EOS 7D är den yngsta inkarnationen av den serie digitala systemkameror som började med EOS 10D år 2002. Utseende- mässigt är de nära släktingar och på flera sätt har man månat om att uppgradera modellen utan att förlora dess identitet. Kanske befinner vi oss nu i ett vägskäl i historien. Modellerna 10D, 20D, 30D, 40D och 50D har lett fram till 7D och inte bara namnet utan även designen tyder på att man nu kommer låta fullformatsmodellen 5D MKII (24x36mm sensor) och 7D gå sida vid sida ett tag. Gissningsvis kommer nästa generation - 5D MKIII och 7D MKII - ha än fler egenskaper och tekniska lösningar gemensamt. Det som skiljer kamerorna åt är i första hand bildsensorns storlek och pixelantal. Bildsekvenstagningen på 5D MK II är runt 4 bilder i sekunden medan 7D kommer upp i det dubbla. Båda kamerorna kan användas för att videofilma i HD-upplösning. Utse- endemässigt är de till förväxling lika på avstånd. Canon EOS 5D MK II har under den tid den varit ute på marknaden bildat skola för hur dagens moderna systemkameror ska prestera. Med bildkvalitet i toppklass och robust, smidig konstruktion så är den en av elitfotografernas absoluta favoriter. Men låt oss lämna den för nu och koncentrera oss på vårt testobjekt. EOS 7D är en D-SLR-kamera med en bildsensor på 22,3 x 14,9 mm som ger 18 megapixlars upplöning. Vi har redan publicerat en test av föregångaren EOS 40D - på sin tid något av en milstolpe. Med en lågbrusig bildsensor på 10 megapixel var den en av de första kamerorna som erbjöd amatörfotografen möjlighet till utskrifter med hög kvalitet i A3-format eller större. Det var också den första semiprokameran från Canon med Live View, 6 bilder/sek seriebildstagning och automatisk sensorrengöring. Läs vår test av Canon EOS 40D I sin reklam gör Canon gällande att man inför lanseringen av 7D bestämt sig för att gå ut till sina användare och ställa frågan: -Vad kan vi göra bättre? Hur ska nästa modell designas för att passa era behov? I vår test av Canon EOS 40D så kom några frågetecken upp vad gäller kamerahusets och knapparnas design. Likaså saknade vi några finesser som skulle kunna underlätta fotograferingen och ge en allmänt högre nivå på bildresultatet. När vi nu tittar närmare på 7D så finner vi att Canon verkligen har tagit till sig kritiken och gjort en redan bra kamera ännu bättre på ett flertal områden - inte minst de vi hade synpunkter på. Alltså är det med beröm och glädje vi tillskriver Canons utvecklingsteam en beundransvärd vilja att ta sin tekniska kompetens och kreativa vision till hjälp för att ge världens fotografer ett riktigt seriöst arbetsverktyg. Där vill vi ge Canon en stor eloge! Låt oss alltså nu se efter vilka innovationer designandet av EOS 7D har fört med sig. Tekniska förbättringar Om vi skulle försöka gå igenom samtliga funktionsdetaljer skulle det bli en rätt så diger lista. Och därför tvingas vi redan nu konsta- tera att vissa saker får läsaren kanske fördjupa sig i på annat håll. De för den dagliga fotograferingen vikitga funktionerna kommer att stå i centrum här. Bildsensor På EOS 7D har bildsensorn designats om för att ge högre upplösning och bättre brusegenskaper i svagt ljus. Med en upplösning på 18 megapixel och en maxkänslighet på ISO 12800 så toppar kameran ligan i prissegmentet under 20.000 kr. Att komma upp i en bild- storlek på 18 megapixlar var en av de övergripande önskemålen som finns formulerade på mediaproduktions forum för framtidens digitalkamera "den perfekta systemkameran". Det är en förutsättning för att kunna ta bilder i hög kvalitet som svarar upp mot moderna bildbyråers och grafikers krav. Med en bild- storlek på 18 megapixlar kan du göra en rejäl förstoring på upp till 120x80 cm och väljer du ett mindre format så har du stor frihet att att beskära och delförstora dina bilder utan att riskera att enskilda pixlar börjar synas vid utskriften. Nästa fördel med många pixlar är att du lättare kan göra en snygg brusreducering av bilder tagna med höga ISO-tal. På kommande sidor kan du se hur det kan göras med framgång på bilder tagna med Canon EOS 7D. Bildsekvenser Seriebildshasigheten är nu hela 8 bilder i sekunden, något som kommer tilltala sportfotograferna extra mycket. Autofokusen är ytterst avancerad med en rad olika algoritmer som styr hur och vad fokuset följer, nu mer än någonsin anpassat för rörliga objekt. Att som nu få välja om automatiken ska prioritera optimal bildskärpa eller högsta bildhastighet gör det möjligt fotografen att anpassa kameran efter sin bildidé och sitt personliga arbetssätt på bättre vis. Över lag så är autofokus något som Canons designers har lagt ner stor möda på och troligtvis har sportfotografer deltagit också under utvecklandet av användarinterfacet. Under samma rubrik ryms videofilmningsfunktionen, här i full HD med 24/25 bilder i sekunden och med 16bitars stereoljud med yttre mikrofon. Videofilmerna håller hög kvalitet men EOS 7D kan fortfarande inte ersätta dagens moderna videokameror, av förståeliga skäl. Inte utan viss logik - det är ju en stillbildskamera vi har att göra med - är det stillsamma objekt och männsikor i närbild som gör sig bäst. Den avgörande poängen med video i systemkameran är ju att man kan använda en SLR-kameras diverse olika optiker (från fish- eye till 1000mm teleoptik) med de effekter de medger. I dagens mediavärld är det ofta värdefullt för en nyhetsfotograf att kunna få med sig hem både stillbild och video till sin redaktion. Därför kommer vi i framtiden se än mer utvecklade lösningar för integrering av video i stillbildskamerorna, i första hand optimerade för att snabbt kunna klippa ihop kortare filmsekvenser avsedda att läggas på webben. Upplösning och färgåtergivning är hur som helst i toppklass och filmerna i full HD är levande och fulla av detaljer. Upp till ISO1600 kan man inte klaga på brus och bildkvalitet. Kamerans avancerade färginställningar ger mycket bra inomhusfilmer i tagna i glöd- lampsljus. Den stora problematiken är att kamerans mikrofon plockar upp mycket störningar från hanterandet av kameran och ett bildstabiliserat objektiv ger i olyckliga fall i från sig så mycket oväsen att ljudet är oanvändbart till annat än ren dokumentation. NYTT 2012 09 Förbättrade prestanda med nya firmware 2.0.0 ___________________________________________________________________________________________________________ Canons senaste proffsmodell EOS 1D X kan smattra iväg 12 bilder i sekunden och det ställer krav på den interna bildbufferten. Tack vare ett genialiskt sätt att komprimera och administrera bilddata lyckades man klara av den höga bildhastigheten. Kunskaperna därav kommer nu väl till pass när man har använt samma algoritmer för att i samband med releasen av den nya firmware 2.0.0 maximera kapaciteten på bufferten i 7D. Resultatet är minst sagt tillfredställande. Samma hårdvara kan på detta vis öka sin buffertstorlek från 15 till 26 RAW-bilder i serie! Vid våra tester får vi följande resultat: Med ISO 100, 1/200s, utan brusreducering så tar kameran 34 bilder i en takt av 8 bilder i sekunden. ISO 800 ger 30 bilder i samma takt. ISO 3200 ger 33 bilder med ca 6 bilder i sekunden. ISO 3200 med låg seriebildhastighet (ca 3 bilder i sekunden) ger 60 bilder i följd. I samtliga fall fotograferar vi alltså i RAW- format. På det hela taget ger det oss ett mycket bra resultat. Vi får med god marginal ut vad Canon lovat! När vi ställer in kameran i jpg-läge (högsta upplösning) med ISO 6400, maximal brusreducering, justerad pereferibelysning och automatisk ljuskorrigering så ändras allt. Inställd på hög seriebildstagning (8 bilder/s) så mäktar kameran bara med att ta 32 bilder på 20 sekunder. Och bilderna tas två och två med en rätt lång paus till nästa två exponeringar. Så flödet blir inte jämt. Slutsatsen är att sportfotograferna ska ställa in kameran i RAW-läge och välja låg seriebildshastighet för långa serier som ska återge ett förlopp med stadig rytm. ___________________________________________________________________________________________________________ Sökare Sökaren visar 100% av bildutsnittet och nu har Canon tagit första steget på vägen mot en användarkontrollerad sökarinformation. Med hjälp av en nykonstruerad LCD-display kan fotografen styra innehållet på sökarbilden och välja att få mycket feedback under fotoarbetet eller i stället hålla sökarbilden så ren som möjligt för att bättre kunna koncentrera sig på själva bildkompostitionen. Även här har Canon börjat hörsamma våra önskemål i fråga om bättre kontroll över sökarlayouten. Mycket bra. Vi ser nyfiket fram emot nästa generation på kommande EOS-modeller. En spännande funktion som dykt upp på 7D är ett digitalt vattenpass som visar horisontlinjen på sökaren i realtid. Det presenteras grafiskt på baksidesdisplayen samt i sökaren, fast där är det inte alls lika snyggt utformat. Tyvärr visas inte lutningen i grader utan bara med linjer. Annars hade denna finess varit dubbelt värdefull! Det är en oerhörd tillgång att veta exakt i vilken vinkel kameran lutar. Då kan du nämligen senare göra en mer eller mindre perfekt återställning av de sluttande linjer som en vidvinkelbild ofta ger, med hjälp av ett bildprogram i din dator. Utan vetskap om hur mycket kameran lutade vid fotograferingstillfället sitter man ofta och provar sig fram till något som verkar vettigt. Att faktiskt kunna starta arbetet med hjälp av en noterad lutning gör jobbet oerhört snabbt och förhoppningsvis kommer framtidens RAW-konverterare ha en funktion som gör det automatiskt! Om man kopplar ihop den funktionen med den digitala korrektionen för linsdistorsion så kommer världen att få skåda sig själv återgiven med exakta proportioner. Dags att heja på Canons mjukvaruteam att vässa klorna och sätta igång alltså! EOS 7Ds sökare är väl tilltagen och man ser all info även fast man inte trycker ögat mot okularet. Ändå skulle jag vilja ha en större sökarbild. Jämfört med mina gamla systemkameror så är den mindre och fastän den är MYCKET bättre än det man fick från de tidiga digitala systemkamerorna så fattas några procent för att ge den där direkta känslan när man ser på motivet. Och det viktigaste är att man har problem att se hur skärpan ligger. Tänk om man skulle kunna få en sökarbild som är STÖRRE än vad man tidigare hade i de analoga systemkamerorna. Hur bra skulle det vara? Vad skulle det kosta att ta fram det? Hur som helst så Canon hör- sammat en annan av mina önskningar som är kopplade till just fokusering och den visuella feedbacken i sökaren. Fokuskalibrering Eftersom sökaren på dagens digitala kameror nästan alltid saknar fokusraster så syns i nio fall av tio inte en liten missfokusering under fotograferingen. När man efter en dags fotograferande kommer hem och upptäcker missfokus på datorns bildskärm är det ofta för sent att göra något åt saken. En viktig finess som vi saknade på 40D var möjligheten att finkalibrera autofokuslåsningen på olika objektiv och därmed kunna flytta objektivets fokus till en punkt strax framför objektet som autofokusen låser på. Detta för att bättre utnyttja kameraoptikens naturliga tendens att teckna skarpt i en vidare zon bakom objektet som är i fokus än framför samma objekt. Särskilt vid porträttfoto med tele- objektiv är detta av vital betydelse då man ofta råkar ut för att den avproträtterade modellen fått en suddig nästipp men helt skarpt öra på grund av att autofokusen låst på kinden eller halsen i stället för på näsan. Med en manuell fokuspunktjustering så kommer man att kunna parera detta problem och om man bländar ned sitt objektiv några steg så är man garanterat tryggare än förut. EOS 7D kan lagra 20 inställningar för olika optiker som fotografen själv får kalibrera in efter sina behov. Denna funktion gör kameran till ett betydligt stabilare arbetsverktyg för yrkesfotografen som inte har råd att komma hem med dåliga bilder! Ett högst välkommet tillskott och en av de förbättrningar som aktivt bidrar till kamerans slutbetyg! Som du finner på sida 4. Och denna funktion är något vi alla behöver. Redan för att få korrekt "normalt" skärpefokus med autofokus behövde alla objektiv som användes under testet kor- rigeras enligt följande: Canon EF 70-200mm 1:4 IS - 5 / Canon EF 35mm 1:2 + 7 / Sigma 17-70 mm 1:2,8-1:4,5 - 10 Maximalt justeringsområde som funktionen medger är - 20 till + 20 Förbättrad blixtfunktion Canon tar ny kontakt med tätklungan bland systemkameratillverkarna när det handlar om intelligenta blixtsystem. Andra har varit där ett tag (t.ex Pentax) men i och med 7D så kan även Canonägaren styra externa blixtar (i första hand Canons egna speedlite-enheter) trådlöst utan att behöva köpa dyra tillbehör. Här är den fjärrstyrda blixthanteringen integrerad i kamerahuset. Upp till tre separata ljus- grupper (A-B-C) kan styras med individuell ljusstyrka som ställs in i kamerans blixtmeny. En liten begränsning är att systemet kom- municerar med ljus så alla enheter måste stå inom "synhåll" från kameran. Med glädje noterar vi att man nu kan påverka ljusstyrkan på blixtarna med plus minus tre steg. I Canon 40D fick man nöja sig med två steg vilket begränsade användningen i upplättningsblixtsammanhang. Det här är en värdefullare förbättring än många till fullo inser! Blixtsystemets utformning är av högsta klass. Tillsammans med den inbyggda blixten i 7D kan tre externa blixtar styras av intellig- ent automatik som till och med kan tilldela en av blixtarna uppgiften att fylla ut ljus i skuggpartierna som de andra blixtarna (indirekt) genererar. Modellfotografen på resa kommer att ha ett förstklassigt studiokit med EOS 7D och tre lösa blixtar. För tydlighetens skull ska sägas att flera blixtar kan ingå i en av A-B-C grupperna. Så grupp C kan alltså bestå av 10 blixtenheter likaväl som en enda blixt. Canons speedliteblixtar 580EXII och 430EXII kan ta emot 7D´s styrsignaler direkt medan andra blixtar kan behöva anslutas till en separat mottagarenhet. Den avancerade styrningen som 7D kan erbjuda förutsätter att du använder Canons blixtar. När nu dessa enheter är av hög klass och mycket prisvärda så finns det verkligen goda skäl att välja dem hellre än att leta efter lågprismärken! Den som inte vill ägna sig åt avancerade blixtuppställningar kan nöja sig med den inbyggda blixten som ger snygga färgkorrekta bilder. Den avancerade fotografen som fotar modeller eller ska ta bilder av stora interiörer har ett fullfjädrat blixtsystem i sin hand med hjälp av speedlitesystemet. EOS 7D är ett ett stjärness i blixtsammanhang. Stora A i betyg här! Design och handhavande Låt mig säga det direkt. EOS 7D är en kamera som genomsyras av kvalitet och kamerahuset är byggt med hög precision. Layoten är smart och praktiskt utformad och trots den nu ännu store mängden reglage och funktioner är kameran lätt att använda. Särskilt för den som varit ägare av en av de tidigare modellerna i serien. Designen har aldrig varit bättre, och det gäller även menysystemet och sökar- informationen. Om man tittar på placering av reglage och tryckknappar så finner vi några viktiga nyheter. Strömomkopplaren sitter numera på ovan- sidan av kameran. Jämfört med 40D är det betydligt mycket lättare att slå på strömmen med handskar på sig och nu kan fotogra- fen behålla kameran i upprätt läge med ögat mot sökaren. Tidigare var man tvungen att tippa kameran framåt och antingen se ner för att lokalisera knappen eller treva sig fram ( strömbrytaren var tidigare sammankopplad med och placerad på samma plats som låset för det snurrande funktionshjulet till höger om kameradisplayen dvs knappen där det nu står "LOCK" som då var en liten pillig och trög försänkt treläges vridströmbrytare). Tillslag skedde osmidigt och synnerligen indiskret särskilt om man inte ville skylta med att "nu slår han på sin kamera". Dessutom var man tvungen att använda vänster hands pekfinger på höger sida av kamerakroppen vilket innebär... ja jag kan hålla på och orda om det länge, länge. Kort och gott - en dålig idé ur alla perspektiv! Här har Canon förbättrat en viktig funktion STORT med ny design! I hastigheten missade man dock att färgmärka insidan av strömomkopplaren. I mörker är det svårt att se om kameran är påslagen och det hände vid många tillfällen att undertecknad lämnade den på av misstag. Det här är inget stort problem särskilt om man har kameran inställd på automatiskt frånslag efter någon minuts inaktivitet. Men det skulle vara smart att färgmarkera påslag såhär: Dags nu för en liten men dock fanfar: -Taraaa....! "-Och det var ljus...." Canon lyssnar på våra och andras synpunkter och attackerar äntligen en vital funktionsknapps dåliga design. En invändning mot Canon 40D gällde placeringen och utformningen av nedbländningsknappen för att kontrollera skärpedjupet. Problemet var att det tog en stund att hitta knappen under fotografering med ögat mot sökaren, även då man visste var man skulle leta. Resultatet av att börja leta efter ett reglage på kameran är att man tappar sitt mentala fokus på motivet och i stället får ägna sig åt att meka med kameran alldeles för länge. Detta problem dyker upp för alla fotografer i någon form under arbetet med en kamera och den tid kameran tar i anspråk kan vara OK eller bli ett frustrerande störmoment. En kameratillverkares upp- gift är att designa kameran så att de viktigaste funktionerna som man behöver använda ofta är lätttillgängliga och intuitiva att nå. Efter att ha tagit åtskilliga tusen bilder med EOS 40D har undertecknad använt funktionen och bländat ner objektivet med hjälp av denna knapp endast ett 20-tal gånger! På min Nikon F5 använder jag funktionen i stort sett varje gång jag riktar kameran mot ett nytt motiv före en exponering. Så det är en funktion som jag verkligen värdesätter!! Det är oerhört sorgligt att som foto- graf upptäcka att en dålig kameradesign lett till ett klart sämre fotoarbete än tidigare. Nedbländningsfunktionen återfanns helt klart långt ner på Canons prioritetslista på kamerorna i denna EOS-serie ända fram till 7D. Vid designen av sin nya toppmodell i prosumer-segmentet tog sig Canon tid och möda att se över och justera layouten. En rätt liten förändring, men glädjande nog visar det sig vara en avgörande förbättring! Canon EOS 40D Canon EOS 7D Som synes har man höjt upp nedbländningsknappen någon milimeter från kamerakroppen vilket gör den betydligt lättare att hitta, något som märks extra väl när man har på sig ett par handskar. Jag hade fortfarande föredragit en placering av knappen på andra sidan kamerakroppen så som bl.a Nikon har valt att göra. Men i nuläget kan man åtminstone glädja sig åt att funktionen är intuitiv och användbarheten radikalt förbättrad. Ett litet steg för Canon - ett stort kliv för mänskligheten! Tack för det Canon!! Förbättrad ergonomi - Give me five ( Nikon F5 ) När de ändå var igång så satte Canon tänderna i kameragreppet också. Höger hand lyfter upp kameran och på 40D fick lillfingret ta mycket stryk under längre fotopass. Både tyngd och balansarbete riktades mot handens svagaste finger. Efter vårt och lika- sinnades önskemål har man nu förbättrat handgreppet så att tummen, handflatan och långfingret tar över arbetet och avlastar lill- fingret. Samtidigt får man bättre balans och ett skönare, stadigare grepp om kameran. Hur gjorde de? Det var Hur Enkelt Som Helst! De lånade designen från Nikon F5 - min älskade favoritkamera!! Rakt av i princip. Heja Nikon. Och tack för hjälpen! Och med designen menar jag hur handgreppet känns i handen. Visuellt skiljer det sig från Nikon F5 inte minst sett uppifrån pga olika form på avtryckarplattan. Jag har alltid hävdat att man ska sno bra idéer om man inte har en ännu bättre själv. Så missförstå mig inte. Här gratulerar jag Canon för gott omdöme! Och kanske att de inte kopierat designen utan bara kommit fram till exakt samma av en ren händelse. Det är gott nog för mig! Canon - Ring mig och berätta hur det ligger till. Så lovar jag att informera läsarna! Canon EOS 7D med ett mästerligt utformat högerhandsgrepp. En annan smart sak är att man har valt att placera tryckknappen för belysning av toppdisplayen så att den är närmast pekfing- ret. På 40D satt den längst bort, inne vid basen på sökarhuset. Den gick inte att nå utan översträcka fingret och man tvingades släppa greppet som man har vid fotografering och röra handen utåt uppåt för att kunna trycka ner knappen. Samma problem som med nedbländningsknappen: fokus och tid försvann från fotograferingen och irritation och stress uppstod i dess ställe. Nu däremot jobbar man smidigt och intuitivt. Överlag skulle jag säga att Canon här har en kamera som är upp till 30% mer effektiv som arbetsredskap än förut i och med sin nydesign. Och precis när det är sagt kommer en stor besvikelse..... Ett alltjämt kvarvarande problem som blev ÄNNU STÖRRE på 7D!! Nu till något som varit en besvärande svaghet på flera EOS-modeller under åren. Funktionsratten där man väljer mellan manu- ell inställning av slutartid och bländare och diverse former av exponeringsautomatiker är placerad på ovansidan av kameran till vänster om sökaren. Den sittter i ytterkant och manövreras med vänster tumme och pekfinger under fotograferingen. Funktionaliteten är bra MEN - och detta är ett STORT MEN : Det är väligt lätt att ofrivilligt komma åt att vrida ratten och då byta funktionsläge av misstag. Detta hände ofta med 40D och under den första testveckan av 7D skedde detsamma vid ett stort antal tillfällen. Antingen vid upp och nedpackning ur kamera- väskan eller med hjälp av en handske eller en ärm på ytterjackan vid en hastig rörelse. Det är kanske inte ett problem för den som tar en bild lite då och då, och tar god tid på sig att komponera sina bilder och testa och ta om. men.... Tänk dig att du är ute och fotograferar. Solen lyser från en klarblå himmel. Du har ställt in kameran manuellt och provat ut en perfekt inställning. ISO 100. Slutartid 1/200sekund. Bländare 8. Medvetet har du underexponerat ett steg för att kompensera för att du har en mörk skog i bakgrunden. Ljuset och färgerna är i perfekt balans! Du är redo för vilket motiv som helst med ditt bildstabiliserade 300mm teleobjektiv. Livet leker och du stoppar ner kameran i kameraväskan för en stund. Låt oss säga att det flyger förbi en häger och du rycker upp din EOS 7D ur bagaget för att hinna fånga fågeln i flykten. Du slår blixtsnabbt på kameran trycker ner avtrycket. Autofokusen låser på målet DIREKT! Höghastighetsläget är på och du bränner i flygande fläng av 45 jpg-bilder. Hägern har just glidit ner för landning, fällt ut sina långa ben och gjort en magisk stopp med några graciösa vingslag i bästa "full reverse engine"-stil. Du fick med hela förloppet!! Jag sa MEN När du ska bläddra igenom bilderna upptäcker du att samtliga bilder i serien - alla 45 - ofrivilligt är tagna med tidsautomatik. Va? Och när du tittar på slutartiden så är den nu istället 1/15 sekund eftersom bländarvärdet står på 22. Något det gjort sedan förra gången du använde kameran inställd på tidsautomatik - dvs. för tre dagar sedan. Katastrofen är ett faktum: VAR ENDA RUTA ÄR ETT ENDA SUDD OCH DESSUTOM ÄR BILDERNA ÖVEREXPONERADE! VAD HAR HÄNT? Vem har ändrat på kamerans inställning? Jo det gjorde du själv när du tog upp kameran ur din väska!! Du råkade i hastigheten dra funktionsvredet mot den mjuka stoppningen på insidan av kameraväskan - kanske kom du åt det med din handske - i vilket fall fullt tillräckligt för att ändra läge på ratten som därmed flyttat sig från att ha varit inställd på manuell expo- nering till att vara inställd på exponeringsautomatik. Och dess inställning passade inte alls det aktuella motivet. Resultatet: Helt oanvändbara bilder! Ja i det läget svär man högt och vill slänga kameran i marken! Fråga mig, jag var ytterst nära tredje gången det hände mig! Kära Canon. Eller ska jag säga: Bäste Chefdesigner: Det ska inte vara möjligt att av misstag ändra från manuell exponering till automatik - eller tvärtom - på en modern kamera som kostar mer än 15.000 kronor bara genom att snabbt ta ut den ur kameraväskan. Ratten ska vara så trög att det inte sker eller så måste den sitta placerad en bra bit in från hörnen på kamerans översida. EOS 7D har ratten så placerad att den är åtkomlig för ofrivillig påverkan på 50% av rattytan. Faktum är att 7D är sämre än 40D och man har fått ett om möjligt MINDRE skydd mot oavsiktlig mekanisk påverkan! Genom att 7D har fått en ansiktslyftning och givits mer runda och avfasade hörn så är ratten än mer utsatt för risken att man kommer åt den av misstag och ändrar dess inställda läge. Det här är en klar miss från designteamet! Och det ursäktas defenitivt inte av det faktum att funktionsvredet onekligen ser mycket läckrare ut än förut. Nej här måste något göras! Det här är inte svårt att lösa och det MÅSTE lösas! 7D 40D Det snabbaste och enklaste sättet att råda bot på problemet kunde vara att förse kamerahuset med ett högre fäste för kamerarem- men på vänster sida om ratten. Detta fäste skulle då gå upp en bit ovaför ratten på utsidan om den och därmed hindra ev. mekanisk påverkan från sidan. Samtidigt borde ratten sänkas ned 2 milimeter för att minska kontaktytan ytterligare. Det kan också visa sig nödvändigt att öka motståndet och trögheten i vredet. Funktionaliteten på reglaget i dagligt bruk skulle inte försämras av denna förändring. Men ack vilken skillnad i trygghet! En förbät- trad form på kamerahuset skulle också kunna vara lösningen på problemet. Se vårt förslag på hur det skulle kunna se ut på sid. 4 i kameratestet. Nu återstår frågan: Har vi Canons ögon och öron öppna här? Jag hoppas verkligen det, för detta är egentligen deras enda generande bakslag i ett övervägande framgångsrikt utvecklingsprogram. Canon har defenitivt lagt ner energi på att göra kameran till en trevlig samarbetspartner. Det är härligt att se att de två luckorna för batteri och minneskortshållare nu hålls kvar i öppnat läge med fjäderbelastning. Man hade klarat sig utan det, men nu går det både snabbare och smidigare att ta ut och sätta in kort och batteri. Lyxigt och proffsigt utfört! Trots viktiga frågetecken så har Canon gjort ett mycket bra jobb med kamerahuset. Fotnot 2012 09 Canon hörsammade våra önskemål. ___________________________________________________________________________________________________________ Några månader efter att vårt test publicerades kungjorde Canon att man nu tillhandahåller en uppgradering där funktionsratten byts ut mot en ny variant med lås. Därmed kan den som vill kosta på sig utgiften säkra funktionen och i fortsättningen vara trygg i att all ofrivillig mekanisk påverkan nu elimineras. Det var smidigt av Canon att ta problemet på allvar och ge ägaren till EOS 7D denna option! ___________________________________________________________________________________________________________ Det hade varit kul att gå in på menysystemet och alla värdefulla funktioner som man har tillgång till där. Men det får tyvärr inte plats i denna test. Vi nöjer oss med att konfirmera att menysystemet är i nivå med kameran som helhet. Alltså klart över medel och väl genomarbetat. Nu vill vi se bilderna! Till sida 2: Bildkvalitet |