Canon EOS 5D MK III TEST Publicerad 2012-04
All images in this test are taken by Patrik Hakansson and may not be used without permisson
Copyright 2012 Patrik Håkansson. For more info please enter here










April 2012. Patrik Håkansson testar Canon EOS 5D MK III
All Rights Reserved by www.mediaproduktion.net




Testbilder: Studio



I denna test har vi jämfört Canon EOS 5D MK II och 5D MK III sida vid sida i RAW-läge. Bilderna har processats i Canons egen
programvara Digital Photo Professional med samma inställningar för båda kamerorna. Vi har fått lite att fundera på och möjligen
har Canon valt att försaka lite detaljskärpa vid designen av 5DIII:s nya moiree-filter. Detta skulle kunna vara skälet till att man har
lyckats så bra med reduceringen av moiree vid videofilmning. Den som köpte sin MK III tidigt i år ska ladda ner den uppdaterade
versionen av DPP där man har löst problem med upplösningen i RAW-konverteringen.

Vi ber läsaren att ge testbilderna en ordentlig granskning och göra sig en egen uppfattning om resultatet. Men vi sluter oss till att
man på Canon vid designen av nya 5D MKIII har valt att lägga betydligt mer energi än tidigare på att efterbearbeta bilderna för att
uppnå ett maximalt resultat. RAW-bilder från 5D MKII och MK III skiljer sig inte mycket åt och i vissa lägen tycks den nya kameran
ha sämre prestanda i såväl upplösning som vad gäller brus i skuggpartier vid låga ISO!


Detta föranleder djupare studium när vi har möjlighet att åter ta in 5D MK III i studion för andra delen av testet.


Den uppmärksame läsaren ser att utsnitten är olika stora och detta har att göra med kamerornas olika prismasökare. Nya 5D MKIII
visar 100% av bildutsnittet medan 5D MK II maskar bort några procent. Detta lurar fotografen att backa med 5D MKII för att uppnå
samma bildresultat i sökaren. Om man istället fotograferar med Live View så ser man 100% av bildutsnittet - dvs exakt lika på båda
kamerornas respektive bilddisplay. Den vita kanten på bilderna tagna med 5D MK II visar skillnaden i pixelantal mellan kamerorna.



Klicka på bilderna för att se dem i full upplösning.



ISO 200


Kommentar:
Vi tycker att bilden tagen med 5D MK II ser skarpare ut. För att visa det zoomar vi in på jeanstyget.


klicka på bilden för att se utsnittet i 200% förstoring.






ISO 200


Kommentar:
Vi tycker att bilden tagen med 5DMK III ger mer brus i de mörkaste partierna av bilden Vi avvaktar med slutsatser och
återkommer med flera tester.









ISO 6400 i glödlampsljus


Kommentar:
Vi tycker att bilden tagen med 5D MK III ger ett diskretare färgbrus i alla delar av bilden. Kornigheten är förvånasvärt lika
mellan de båda modellerna. Vi hade kanske väntat oss se större skillnad.





Fotografer har rapporterat varierande resultat vid RAW-konvertering med olika programvaror. Här jämför vi samma bild
med tre olika RAW-konverterare som uppdaterats för 5D MK III. Observera att DxO har en HDR-funktion som lyfter
delar av bilden och ger mer färgintesitet. Detta kan man tweeka med. Läs detaljer om inställningarna på själva bilden.




Canon DPP 3.11.26.0



Adobe Lightroom 4.1



DxO Optics Pro 7.2.3





Moaré

Moaré är inte ett problem på Canon EOS 5D MK III. Vi jämförde med 5D MK II som har dokumenterade problem med moaré vid video-
filmning. Det har skett tydliga förbättringar här och vi fortsätter fråga oss om Canon valt att öka lågpassfiltrets effekt för överkomma pro-
blemen. Även på videoklippen ser vi skillnader i detaljåtergivningen. Här är det dock enbart till nytta för filmaren. Skärpa kan idag med
lätthet och under säker kontroll förbättras i de moderna videoediteringsprogramen. Videofilmarna vinner mycket på designen av sensorn
i 5D MK III. Vi har mer att utforska när det gäller möjligheten att finkalibrera brusreduktionen i videoläge. Jämfört med 5D MK II har nya
MK III en tendens att tvätta bort vissa färger och detaljer. Se texten på tröjan som ett exempel och även det röda märket på filmkameran.
Här finns plats för förbättring.



Delbild från videoklipp taget med 5D II och 5D III. Klicka på bilden för att se den i originalstorlek.




På nästa sida använder vi kameran i fält, provar det nydesignade blixtsystemet samt botanisera i multiexponering,
HDR-fotografering och kamerans interna RAW-konvertering. Och så testar vi videodelen ordentligt!






Till sida 3: Teknisk kvalitet

Till sida 4: Slutomdöme









Copyright 2012 Patrik Håkansson
www.mediaproduktion.net