April 2012. Patrik Håkansson testar Canon EOS 5D MK III All Rights Reserved by www.mediaproduktion.net Testbilder: Sport - Autofokusering 5D MK III har fått en klart rappare autofokusering och man litar snart helt på den interna elektroniken som prickar rätt i nio fall av tio. Inställningsmöjligheterna är dessutom omfattande om man vill skräddarsy automatikens arbetssätt. Canon har bestämt sig att sätta sport och action i fokus! Testbilder: Dans - Autofokusering i svagt ljus I svagt ljus hittar 5D MK III lätt fokus på rörliga objekt som här vid en balettföreställning. Skärpan sitter oerhört bra och man får en känsla av att kameran vet vad man helst vill se i fokus. Vi använde givetvis kamerans nydesignade scilent mode som gör 5DIII nära nog ljudlös, eller i alla fall enastående diskret. Några meter bort hör man knappt kameran arbeta! Jämfört med Nikon D600 som är Nikons tystaste (och nyaste) DSLR-kamera är 5D MK III helt klart den som drar minst uppmärksamhet till sig. Bilden är tagen med 200mm och bländare 4,5. Full öppning är 4,0 så skärpedjupet är inte stort här. Felfokus syns ofrånkomligen. ISO 3200 1/250s 70-200mm @ 200mm f4,5 Testbilder: Bildstabilisering Anledningen till att vi berör denna funktion är att vi märker en förbättrad bildstabilisering med 5D MK III jämfört med 5D MK II. Gyrot snurrar möjligen snabbare vilket ger en ökad stabilitet vid långa slutartider. Fler rutor än tidigare blir därför skarpa inte minst med långa teleobjektiv. Det ger större frihet att fotografera på fri hand under dåliga ljusförhållanden! Denna bild är tagen i glödlampsljus med 200mm brännvidd. Videofilmning Canon 5D III har en förbättrad videodel. Man ges nu valet att spela in i ett läge med låg kompressionsgrad som förutom att det tar mer plats på minneskortet ger en mycket hög filmkvalitet. Eftersom en videofils storlek inte får vara mer än 4GB kommer den i detta läge inte bli längre än dryga 6 minuter. Som tur är så fortsätter kameran spela in utan avbrott och skriver då en ny fil. På detta sätt kan man spela in en kontinuelig filmscen på 29:59 minuter utan avbrott. Någon kan säkert förklara varför industrin hindrar kameraägaren att göra videoklipp som är 30:02 långa. För oss är det en absurd och oförlåtlig regulation. Handlar detta om tullregler eller certifieringskostnader så kan vi bara beklaga en synisk världsordning. Helt klart har man på Canon velat göra MKIII till den optimala allroundern som ger såväl bra bilder som video av hög kvalitet. Därför menar vi att den blivit ett mycket attraktivt val för tidningsfotografer med behov av få med sig både bilder och videoklipp från sina olika uppdrag. Likaså kommer en resande journalist att ha stor glädje av möjligheten att göra reportage med brodcastkvalitet i full HD. Att filma i svagt ljus inom- hus är inte längre en utopi. Tvärtom ser videofilmerna rena och snygga ut med mättad färg och krispig bildkvalitet. 5D MKII är en kamera med mycket hög upplösning på sina 21mp. MKIII är i stället något mer diffus med 22.3mp. Vad man har åstadkommit är en kamera med i stort sett samma totalupplösning men med den förbättringen att videobilden ser mycket bättre ut. Moaré är inte längre ett problem och integriteten på bilden är mycket bra! Skillnaden mot föregående modell är att ögat hinner uppfatta vad som händer i bild mycket bättre. Lugnt kan man detaljgranska enskilda företeelser i bild och full HD har nu visat sitt rätta ansikte. Det är verkligen oerhört givande att se filmer med så hög upplösning på denna kvalitetsnivå! Och intrycket står sig även med filmer tagna i mörka miljöer. Under videofilmningen kan man avlyssna ljudet i hörlurar (minitelekontakt) och nivån på inspelningen visas på bilddisplayen. Testbilder: Blixtbilder tagna med Canon 600EX RT 600EX RT är Canons första radiokontrollerade blixt. Det är en naturlig utveckling till en nivå som ger professionella fotografer ett mycket säkert och lättjobbat system. Blixten har en stor och överskådlig display som kompletterar kamerans dito och gör blixtarbetet snabbt och effektivt. Canon EOS 5D MK III jobbar inte oväntat mycket bra ihop med 600EX RT och ger en balanserad bild med rätt ljus och naturliga hudfärger. I blandljus trivs 600EX RT bra. Här har vi riktat blixten på kameran åt vänster och slår blixtljuset mot vägg. Slutresultatet är välbalanserat. Scandinavian Photos representant demar Canon 5D monterad på rigg för filminspelning. Tack vare den höga ljusnivån blixten kan leverera klarar den att lysa upp motiv också i stora rum med indirekt blixt. Nytt är att Canon nu satsar på ett system med lösa färgfilter som placeras i en transparent filterlåda framför bixtröret. De kan ha alla tänkbara färger såklart. Som standard levereras blixten med två filter avsedda att anpassa blixtens färg till glödlampsljus. Det gör det lätt att ta interiör- bilder i hemmiljö och kamerans automatiska färgbalans fungerar mycket bra. Bildresultatet är färgrikt och behagligt. Canon 600EX RT riktad mot väggen bakom fotografen ger ett mjukt ambienceljus som bevarar stämningen i motivet. Canons blixtar har redan tidigare haft ett höghastighetssynk för att kunna jobba med kortare slutartider än 1/200 sekund. Här ser vi att en elektronblixt med synktiden 1/250 sekund inte räcker till för att frysa riktigt snabba förlopp. För att uppnå det behöver kameran en mycket kortare slutartid. I det här fallet 1/8000s - kamerans snabbaste. Bilden återger rinnande vatten. Testbilder: HDR-fotografering Canon 5D MK III har en integrerad HDR-funktion som låter fotografen ta tre bilder i serie och sedan skriva en HDR-bild på minnes- kortet. För att undvika suddigt resultat kan kameran göra en automatiskt justering av passningen så att alla tre bilder har samma utsnitt. Detta förutsätter att fotografen inte skakar för mycket på handen eller att motivet inte hinner ändras mellan exponeringarna. Helst bör man sätta kameran på stativ för bästa kvalitet. I menyn ges man möjlighet att finjustera HDR-effekten med många olika inställningar. Originalbilderna Slutresultatet Testbilder: Multiexponering Den andra multibildfunktionen i 5D MK III gör det möjligt att addera flera exponeringar till en slutlig bild antingen i RAW eller jpg-format. RAW-filen kan du sedan justera färg, ljus och skärpa på. Däremot kan du inte göra en justering av objektiv- distorsion som annars är möjligt i Canons RAW-konverteringsprogram DPP med övriga RAW-bilder. Kameran rättar inte heller till misspass i detta läge. En av de mest attraktiva insatserna man KAN göra är att minimera artefakter från sensorn. Vid blixtfoto med stativ ger det enastående RAW-filer som har en ruskig detaljrenhet. Här ser vi skillanden mellan en vanlig bild och fyra delbilder som slagits ihop i kameran i Multishot-läge. För den som är tekniskt driven ger den ökade integriteten på RAW-filen spännande möjligheter att konvertera med RAW-program från t.ex DxO som gör ett mycket bra jobb med att sampla upp bildens storlek i samband med konvertering till TIFF-format. Upp till 66 megapixelstorlek kan man då få på den slutliga bilden. Är pixlarna rena och fria från artefakter blir bilden enastående detaljrik och snygg!! Vi återkommer med test- bilder på det lägre fram på annan plats på vår hemsida. Canon EOS 5D MKIII är en kamera för den tekniskt intresserade fotografen som söker ett verktyg för avancerat bildarbete! Testbilder: Kitlinsen EF 24-105 1:4 IS USM Vi testar hur Canon 5D MK III trivs tillsammans med Kitlinsen. Generellt presterar kombinationen mycket bra. I många lägen ger den bilder i absolut toppklass. Vi saknar ibland den sista procenten upplösning vi vant oss att se på 5D MK II. Men den kameran har samtidigt större problem med moiree-mönster t.ex i tygtexturer. Här ser vi några exempel på hur bilderna tagna med den senaste generationens bildsensor blir. 1. Zoomomfång och detaljåtergivning 2. Kontrast och färg EF 24-105 IS USM @ 24 mm f:9,0 Canon EOS 5D MK III 1/160s ISO 100. Klicka på bilden för att se den i större format. EF 24-105 IS USM @ 45 mm f:7,1 Canon EOS 5D MK III 1/125s ISO 100 Detalj 1: Lågkontrastdetaljering Detalj 2 : ljusöverstrålning Detalj 3 : Färgkontrast och blödningsegenskaper 3. Bildstabilisator test Till sida 4: Slutomdöme |