Canon EOS 5D MK III TEST Publicerad 2012-04
All images in this test are taken by Patrik Hakansson and may not be used without permisson
Copyright 2012 Patrik Håkansson. For more info please enter here










April 2012. Patrik Håkansson testar Canon EOS 5D MK III
All Rights Reserved by www.mediaproduktion.net




Summering



Den tredje generationen av Canons framgångsrika 5D-modell är i många avseenden en konsekvens av foto-
grafers och filmares nyvunna förtroende för systemkameran som ett bildmässigt universalverktyg. Hellre än att
lägga energi på megapixeljakt har man valt att förfina och optimera både videokvaliteten och användarinterfacet.

Med de nya interna bildbehandlingsmöjligheterna ser Canon till att hålla jämna steg med sina konkurrenter Nikon,
SONY och Pentax. När det kommer till bildkvalitet och brus på höga ISO så tätnar konkurrensen och det försprång
som Canon haft ända sedan EOS 1D introducerades är numera högst minimalt. Närmaste tiden kommer därför en
stor del av kvalitetsarbetet ligga i händerna på mjukvaruavdelningen som fått förtroendet att optimera kamerans
output med resurskrävande bildbearbetning.

Det är inte en dålig idé att göra grundarbetet med bildoptimeringen i kameran snarare än att vänta tills man laddat
in RAW-filen i datorn. Nästa generation bildsensorer kommer säkert ha en ännu mer sofistkerad integrerad bild-
optimering i ansluting till den enskilda pixeln.

Som flera känner till lånar tekniken idag mycket från naturen och ett arbetssätt som liknar BIO-feedback kan vara
svaret på hur man ska minska brus och minimera utläsningsartefakter i framtiden. Den tänkande sensorn som vet
vad den vill se kommer någon gång i framtiden kunna känna igen och utesluta pixelbrus och vibrationsdistorsion
lika elegant som den mänskliga hjärnan. Frågan är enkel men svaret hjälper oss inte så längt när vi överför det på
en bildsensor som är designad med dagens teknik. Hur ska vi få en bildsensor att själv utesluta pixelbruset lika lätt
som vårt öga identifierar brus och artefakter i bilden? Det är paradoxalt. Vi ser felen direkt. Borde det då inte vara
enkelt att få kameran att se det också?

Varför läser vi människor av bilder så lätt? Och vad behöver kameran förses med för att göra detsamma?
Svaret är möjligen erfarenhet, förväntningar, överblick och jämförelseförmåga.


När kommer vi få se de första intelligenta bildsensorerna med inlärningsförmåga?
Inom 10 år är vårt tips.



I väntan på det så kan vi glädja oss åt att Canon har moderniserat 5D och med MK III tillhandahåller ett alternativ
för de som söker en modern DSLR-kamera i toppklass. Dess uppenbara konkurrent idag är Nikon D800 och
senare i år kommer konkurrensen i segmentet att hårdna när båda fabrikanterna introducerat varsin budgetvariant.
Nikon har just släppt D600 som på allvar utmanar 5D mk III både prismässigt och på prestandasidan. Canon har
faktiskt goda skäl att vara nervösa. Nya Canon 6D och 5D mk III framstår inte som så prisvärda och avancerade
som Nikons motsvarande modeller.

För med D600 trumfar Nikon nu över 5D MK III med en vass bildsensor på drygt 24 megapixel och bra videodel.
Det får oss att misstänka att Canon inte kommer vänta värst länge innan de lanserar sin nästa modell. Utan att ha
något direkt på fötterna tror vi oss kunna förutsäga att fotovärlden inte kommer att få se en 5D MK IV om tre år.
Tiden är mogen för Canon att ta ett nytt steg framåt i designen av den kamera som tar över efter 5D mk III.


Och vi kommer garanterat inte behöva vänta länge på att få se den förverkligad.


Längre ner ger vi Canon vårt bästa tips på vart man skulle kunna resa vidare. Inte långt bort från det man idag kan
åstadkomma. Men med blicken höjd mot framtiden. Och utan allt för sentimentala kval när det handlar om att släppa
taget och ta ett ofrånkomligt steg framåt.


Något som vi verkligen trodde vi skulle se på 5D MK III var peaking, zebra och delförstorat utsnitt under videofilmning
för säkrare manuell fokusering. Det kommer att vara standard i framtidens professionella DSLR-modeller. Varför ska
fotograferna vänta vidare på det? Kanske svaret är att man förväntas välja att köpa en "riktig" videokamera istället.

Stämmer det Canon?


Det är på ett sätt rimligt. Men håller det resonemanget länge till? Nej, säkerligen inte. Den dag vi har professionella
videofunktioner tillgängliga i den digitala systemkameran kommer för övrigt en av stötestenarna vara att ta fram ett
smart användarinterface. Enkelt och överskådligt där man lätt växlar mellan video och stillbild i dagligt fotograferande,
med intuitiva justeringar i ett snabbnavigerat menysystem.


Den seriöse filmaren skulle säkert bli imponerad av en kamera som låter honom fjärrstyra zoomning och fokusering
med samma fjärrkontroller som idag används med Canons dedicerade videokameror. Det kräver en ny serie med
ljusstarka zoomobjektiv för att bli helt framgångrsikt. Och Canon har kunnandet för att göra det med strålande resultat
idag! När 4k systemen nu är verklighet så arbetar Canon upp ett nytt objektivprogram för sina videokameror C100 och
C300. Det vi behöver nu är en implementring till systemkamerorna för styring av zoom och fokusering på framtida EF-
linser. Det kommer isåfall betyda att nästa generation objektiv från Canon har inbyggda zoommotorer. Med tanke på
Canonteknikernas skicklighet bör det bli enastående bra!




Vilka kommer köpa Canon EOS 5D MK III?

Bröllopsfotograferna kommer att älska den. Likaså de som fotograferar vilda djur eller teater och livekonserter. Idag kan
man inte välja en bättre kamera än den här för diskreta behov där begränsat utrymme, krav på minimalt slutarljud, auto-
fokus som klarar att jobba under dåliga ljusförhållanden och bra bildkvalitet på höga ISO är en grundförutsättning.

Lokalreportrar som ska leverera både bilder och videoklipp till sin redaktion kommer känna sig trygga med EOS 5D III som
arbetsverktyg. Den seriöse amatörfotografen kommer ha en kamera med alla relevanta behov tillgodosedda med undantag
för den som vill ha en vinklingsbar skärm för videofilmning. Då är nya Canon EOS 650D ett bättre val. Eller motsvarande
modell från Nikon, SONY eller Pentax.


Den som idag har en Canon EOS 5D MK II kommer inte behöva byta kamera om arbetet huvudsakligen består av dagsljus-
bilder eller modellfoto i studio med tillgång till normalt ljus. Den pixelökning som 5D MK III fått har inte medfört ökad kvalitet
på bildernas upplösning. Inte heller har den nya sensorn fått bättre brusegenskaper mellan ISO50 och ISO800 - snarare tvärt
om. Däremot har Canon sett över färgåtergivningen - 5D III levererar generellt bättre nyanser med mindre uttalat rödstick.
Det lovar gott för framtiden med kommande kameramodeller i åtanke.


Ordet BALANS dyker ofta upp i vårt medvetande vid skärsådandet av Canon 5D MK III. Man har denna gång vägt sina insatser
under arbetet med kameran på guldvåg. Inte desto mindre är det uppenbart att denna kamera hade sett annorlunda ut om inte
Japan utsatts för en av tidernas största naturkatastrofer under sista delen av utvecklingsarbetet. Och vi vill passa på att gratulera
Canon tillsammans med alla i landet som med stora prövningar och personliga lidanden att bära på sina axlar ändå så snabbt
kom igång med sitt återuppbyggnadsarbete, återupptog verksamheten och gick vidare. Omvärlden kan svårligen föreställa sig
de uppoffringar som krävts av det japanska folket.


Vi tror att Canons största bekymmer varit att hinna utveckla nästa generation bildsensor i tid för 5D mk III. Övriga kameradelar har
man haft klara långt tidigare än bildsensorn och i och med det har videodelen också hamnat något i skymundan. Likafullt är nya
5D mk III som helhet en konsekvent designad efterföljare till 5D mk II. Man har förbättrat känslan i funktonsrattarna. Luckorna till
batterikammaren och platsen för de dubbla kortplatserna har fått fjäderlås precis som på 7D fast med ännu bättre känsla.
Nedbländningsknappen sitter nu äntligen på rätt sida av kamerahuset vid höger ringfinger.

Här kommer ett tips till Canon. Vi hade hellre skött knappen med långfingret. Prova gärna det på ett antal fotografer som ni litar på
och flytta sedan knappen om ni får tummen upp av dem. Om inte annat så kan ni använda flytten som ett försäljningsargument med
"utvecklingsarbete" i samma mening. Och då vill vi samtidigt än en gång föreslå Canon att införa en treläges avtryckare!



SNÄLLA CANON

Ge oss en TRELÄGES AVTRYCKARE !
Det skulle bli en succé! Prova det så ska ni få se med egna ögon


EN TRELÄGES AVTRYCKARE !

Växla mellan två olika bildhastigheter genom mer eller mindre tryck på avtryckaren när bilden tas. Genialt eller hur!
Sätt genast igång med designen av det föreslår vi!




I motgången mäts vår förmåga. Och Canon förmår. Nästa DSLR-modell kommer med säkerhet att göra oss än mer imponerade!
En sak som är tydlig är att Canon har valt att hålla tillbaka sitt designteam vad gäller videofunktionerna i 5D III. Förmodligen vill man
inte riskera att konkurrera ut sina egna prestigemodeller på videosidan - C100 och C300. Kanske vill man ha kvar några kort i rock-
ärmen för framtida kameror.

När Nikon nu satsar stort på hög kvalitet på videodelen i D800 och D600 så visar sig Canons beslut att hålla ner prestandan för att
enkelt kunna höja den på nästkommande modeller som ett mindre bra beslut. Det gäller i synnerhet frånvaron av okomprimerad
video på HDMI-utgången. Man kommer tappa många seriösa kunder i proffs-segmentet till konkurrenten av det skälet.


Prissättningen kommer också vara en kritisk faktor om Canon vill behålla sin position. Prisvärdhet är relativ men 5D mk III kan i en
snar framtid framstå som ett mindre lätt val för den kostnadsmedvetne fotografen. Förmodligen innebär det att Canon kommer över-
väga att sänka priset på 5D mk III och sedan låta en ny generation kameror som har modernare prestanda ta dess plats i segmentet
250000-30000 kr. 5D mk III borde inte kosta mer än 25000 kr efter nyår menar vi.


Något som vi ger Canon höga poäng på är handhavande och ergonomi. Kameran är skön att hålla i och alla reglage är välplacerade.
Den fotograf som vill uppgradera från 5D mk II kommer känna sig väl hemmastadd med mk III från första stund efter en tids infasning
på den omdesignade menystukturen. Och idag finns det en likaså nydesignad och ytterst åtråvärd zoomoptik i Canons optikutbud
som än mer befäster Canons ledande position bland proffsfotograferna.

Kitlinsen 24-105 IS USM är en gamal trotjänare som gör ett bra jobb. Men det finns anledning att syna alternativen. Den alldeles nya
EF 24-70 2.8 II är en mycket kompetent, om än också kostsam, normalzoom som kommer att bilda skola för framtida designer. Dess
ljusstyrka, höga upplösning och förbättrade konstruktion kompletterar Canon EOS 5D mk III på bästa vis.







Dags för slutomdöme. EOS 5D MK III erhåller:



Betyg:

5

Skala 1-5. Plus = bäst i sin klass. Minus = viktiga funktioner kan ifrågasättas.

1 : Undvik
2 : Godkänd
3 : Klart över medel - kan rekommenderas
4 : Prisvärd och kompetent - ett bra val
5 : Absolut Toppklass








Visioner för framtiden



Canon har genom åren övertygat oss om att man inte väljer de lättaste vägarna utan hyllar sina ideal troget. Vi ser
framför oss möjligheten att sammanföra idéerna från den dyrare proffsmodellen 1D X med delar av det som gör EOS
5D MK III till en attraktiv kamera för seriösa fotografer. Vi tror att framtiden ligger i att låta de två modellerna mötas
och uppgå i en ny standard som vi kanske kan kalla för "universal pro". En kamera som inte i första hand är ägnad
åt sport och action men ger den potentielle 5D-köparen ett ännu mer helgjutet koncept med hög pro-faktor.


Vi menar att tiden talar för multipla aktiva pekskärmar och ett koncept med integrerat batterigrepp på nästa semipro-
modell som avlöser 5D MK III. För att ge läsaren en idé om hur vi tänker oss det så visar vi en modifierad version av
Canons produktbild av EOS 1D X. Detta är alltså en manipulerad bild som är gjord av artikelförfattaren till detta test -
Patrik Håkansson / www.mediaproduktion.net.


Jämfört med 5D MK III är denna design mycket mer robust. LCD-skärmen är betydligt större, touch sensitive och
om vi får som vi önskar också vinklingsbar - något som inte synliggjorts på bilden här. Under skärmen är en andra
touch strip där man kan ställa in kameraparametrar samtidigt som den stora skärmen lämnas fri från info för bästa
möjliga visibilitet under videofilmning. En dedicerad touchstrip kan lätt göras mer trycksensitiv och därmed underlätta
för filmare som inte accepterar att kameran skakar till så fort man ändrar en kamerainställning under pågående film-
ning. Små rörelser och lätta tryckningar på en touchstrip mitt på kamerakroppen kommer generera mindre problem
där. Så det kommer förmodligen vara det bästa alternativet så länge man inte har en fjärrkontroll med motsvarande
kontrollfunktioner att tillgå.


Canon är i princip redan där! En fjärrkontroll-app till en smartphone är enligt uppgift på ingång.


Vidare tänker vi att den traditionella lösningen med ett scroll-hjul höger om skärmen bör ersättas med en joystick för
inställning under fotografering. Pekskärmen tar över vid bildvisning som sker i stil med bläddringen på nya Canon
EOS 650D.

En annan sak som vi gärna uppmuntrar Canon att införa är bakbelysta funktionsknappar i stil med de på Nikon D4.


Jämfört med EOS 1D X är det här föreslagna kamerakonceptet något kompaktare i storlek och mer avrundat. Vi ser
förtjänster med en kamerakropp som inte är allt för skrymmande i kameraväskan samtidigt som handgreppet är opti-
merat för långa arbetspass.



Blir nästa Full Frame DSLR från Canon en megapixelmästare?


Allt talar för det. Och en STOR display kommer säkert finnas där för att bekräfta det!




Concept Design 2012 Copyright by Patrik Håkansson 2012 www.mediaproduktion.net






























Copyright 2012 Patrik Håkansson
www.mediaproduktion.net