Copyright 2012 Patrik Håkansson. For more info please enter here




Mediaproduktion Testar

Bildbehandling: 3 Avancerade RAW-konverterare
DxO Optics Pro 7, Capture One 6 och PhotoshopCS6


Capture One 6








Capture One 6 är ett välkänt bildprogram bland proffsfotografer och har sedan många år rykte om sig att ge väldigt bra färger och ett
genomgående bra bildresultat med lite brus och bra kontrast. Kontollerna låter den vane användaren finkalibrera parametrarna med
stor presision. Även detta program jobbar i 64-bitarsmiljö och gör snabba konverteringar. Uppdatering i realtid av förhandsgranskning
är också mycket rapp med vår testdator. Den direkta responsen gör att användaren snabbt kommer in i ett smidigt och avspänt arbets-
flöde. Intuitiviteten är hög och interfacet är lättöverskådligt med separata flikar för ljus, färger, skärpa, brus och distorsionreducering osv.


Så här ser det ut på arbetsytan. Capture One har många inställningar som ger användaren möjlighet att anpassa utseendet och vilka
kontoller som ska finnas uppe. Ett tecken på att man vänder sig mot professionella användare med krav på individuell anpassning.






Capture One 6 har inte för avsikt att ersätta photoshop utan fungerar som en RAW-konverterare i samma stil som DxO och Lightroom.
Något som man har gemensamt med Lightroom är avancerade kontroller för att finjustera hudtoner. Något som ägare av Canon-kameror
har stor gädje av. I den senaste versionen av programet har man fått ett mycket precist och intuitivt redskap med flera smarta verktyg för
att återställa olika typer av hudtoner. Ett av de starkaste skälen att överväga detta program om man jobbar med porträttfoto.







I likhet med Optics Pro 7 kan man ratta sig fram till brusfria (inom rimliga gränser) och skarpa bilder samtidigt som man återställer hög-
och lågdagrar med hyffsad precision. Dock inte lika exakt med samma mängd parametrar. Bildresultatet är synnerligen balancerat och
behagligt att se på. Så detta är rätt program för dig som jobbar med snabbt bildflöde och har tidningar och bildbyråer som kunder. En
av modefotografernas favoritfunktioner är Capture One:s justerbara skärpemask som ger besked om vad i bilden som är helt skarpt.













Adobe Photoshop CS6 - Adobe Camera RAW







Kungen av bildprogram heter Photoshop och i sin nyaste version befäster Adobe sin ställning som det seriösa alternativet för såväl
fotografer som bildredaktörer och originalare. Det här är ett program som kan allt och gör det smidigt, diskret och utan några åthävor.
Nu kan man också redigera videofilmer direkt i programet! Adobe har i likhet med DxO satsat på linskorrigering med hjälp av en databas
av samplade kameror och objektiv. Detta sker direkt vid RAW-konverteringen och här har man lyckats extremt bra. Distorsionskontrollen
rätar ut bildens eventuellt krökta linjer och felaktiga proportioner och gör det utan att man tappar skärpa och detaljåtergivning. Något som
vi sett DxO klara skapligt och till och med riktigt snyggt. Men Adobe verkar ha lagt ner mycket tid på att prefektionera den här funktionen
till en tidigare svåruppnådd nivå. Oerhört bra! Särskilt i kombination med möjligheten att öka pixelantalet för RAW-filen när den öppnas i
Photoshops huvudprogram.

Vi saknar lite av de andra programens förtäffliga färgrendering. Detta är dock inte kritiskt eftersom Photoshop är ett verktyg där du alltid
fortsätter jobba med bilden efter RAW-konverteringen och där finns det gott om välavvägda justeringsverktyg för färg, kontrast osv.

Tillsammans med marknadens mest kompletta uppsätting filter och pluggar som kan göra underverk. Om man måste välja ett enda progam
så är Photoshop CS6 ett av de mest självklara valen idag.



Eftersom de testade programen alla är enastående bra och förnuftigt utformade skulle undetecknad vällja att skaffa minst två av dem för att
kunna välja det som är mest smidigt i aktuellt arbete. För de fungerar så olika att de präglar bildresultatet påtagligt, Samma bild kommer se
olika ut beroende på vilket program du använder. Oavsett hur väl tillverkaren än designat funktionerna. Det handlar mer om att fotografen
får tillgång till olika parametrar för bildoptimeringen. Här finns än så länge ingen gemensam standard för hur en kontroll av skärpa eller färg-
återgivning påverkar bilden i RAW-konverteingen. Sedan är det på ett sätt synd att man inte kan clona ihop de smartaste funktionerna från
de tre programen till ett maximalt suveränt koncept. Alla tre har klart unika styrkor som gör dem till åtråvärda verktyg för seriösa fotografer.


Att konkurrensen har tätnat syns också på programens utseende. Man har snarlik layout och samma färgschema. Digitala filter för att
återställa linjedistorsion, oskärpa och färgförskjutning är en etablerad teknik . Likaså HDR-bearbetning och väl kalibrerad brusreduktion
vid RAW-konverteringen. Medan de två föregående programen har integrerat såväl databashantering som inställningsinterface och
batchmodul på samma arbetsyta så fortsätter Adobe att dela upp dessa funktioner på tre olika program som kan ligga uppe parallellt.
Med tanke på att dessa är synnerligen omfattande och kraftfulla så känns det helt logiskt och som det seriösa alternativet för hantering
av bilder i stor skala.




Photoshop CS6 RAW-konvererare.






Test: RAW-konverterare sida 3 : Bildexempel





Copyright 2012 Patrik Håkansson