Copyright 2012 Patrik Håkansson. For more info please enter here




Mediaproduktion Testar

Bildbehandling: 3 Avancerade RAW-konverterare
DxO Optics Pro 7, Capture One 6 och PhotoshopCS6


Bildresultatet





Canon EOS 5DII



I dag kan man inte göra ett dåligt köp om man väljer någon av de här testade konverteringsprogramen. Däremot kommer de ge fotografen
något olika resultat och mest av allt så har de i sin layout olika fokus på vad som har högsta prio under arbetsprocessen. Det är av detta skäl
en god idé att börja med att ladda hem testversioner och prova dem innan du bestämmer dig för vad du ska välja. Små skillnader i bildresultatet
kan man skönja. De viktigaste parametrarna att titta på är Färgåtergivning, skärpa och detaljåtergivning, brusundertryckning i detaljer och på jämna
färgytor samt reduktion av optiska artefakter.



Här ser vi en bild tagen med Canon EOS 7D bearbetad i de testade RAW-konverteringsprogramen samt i Canons egen motsvarighet "DPP".


Adobe Camera RAW (klicka på bilden för att se den i större format)





Canon Digital Photo Professional (klicka på bilden för att se den i större format)





DxO Optics Pro 7 (klicka på bilden för att se den i större format)





Capture One 6 (klicka på bilden för att se den i större format)




Om du tittar på bilderna i större format ser du mobiltelefonmasten i 1:1 pixelutsnitt. Originalbilden har en rätt kraftig kromatisk aberration som
alla RAW-konverterare i det här testet klarar att neutralisera. DxO har märkligt nog aningen större problem trots deras ambitiösa optiksamplings-
teknik. Upplösningen blir synbart olika hög i de olika programen och detta kan vara på grund av att uppskärpningsmodulerna har utformats med
antingen oskarp mask-teknik eller optiksampling. De är ju också designade för att kunna erbjuda allt från minimal uppskärpning till extrem boost.
Det kan vara av vitalt intresse att kunna styra skärpningsalgoritmerna för den som plåtar med kameran inställd på höga ISO och ofta riskerar att
få bilder med störande pixelbrus.


I detta test använde vi enbart Canon-kameror. Det kan vara värt att notera att bilder från olika kameror kan ge ett varierat resultat med samma
RAW-konverteringsprogram. Alla testade program kan återställa hög och lågdagrar i sina HDR-moduler. Eftersom det med nödvändighet sker
med ögat som domare avstår vi från att försöka jämföra det.




Slutsats

Generellt skulle vi välja DxO eller Adobe CS6 för avancerade bildarbeten med behov av kontroll över linsdistorsion och återställning av hög och
lågdagrar. Capture One fortsätter övertyga med färg och kontrastkontroll som passar studiofoto, porträtt, reklamfoto och produktbilder. Oavsett
vilket program du väljer får du snabb och precis bildhantering och tillgång till hästkrafterna i dagens moderna flerkärniga 64-bitars processorer.
Vi passar också på att ge Canon en eloge för deras balancerade och nyktra RAW-konverterare som gör ett elegant jobb med RAW-bilder från
de egna kameramodellerna. Brus och skärpa är föredömligt hanterat. Att finkalibrera färger är däremot mindre lätt. Där vill den avancerade foto-
grafen gärna arbeta vidare i photoshop.








Copyright 2012 Patrik Håkansson