Multibildsteknik för stereobilder
Artikelförfattare: Patrik Håkansson




Efter premiären av filmen AVATAR så har de flesta biobesökarna som såg den i 3D-version säkert insett att
framtiden inte längre ligger platt framför oss. Nej, den har DJUP och PERSPEKTIV. Genom tiderna har män
och kvinnor som haft bilden som sitt utrycksmedel också experimenterat med 3D-djup och funderat på hur
vi kan göra bilder lika levande som i verkliga livet.

På internet kan du hitta exempel på tidiga försök med 3-dimensionell fotografi. Redan på sent 1800-tal togs
bilder med kameror som försetts med dubbla linser placerade på samma sätt som vänster och höger öga.
För att se de färdiga bilderma i 3D så betraktade man det tagna kortet - med två bilder sida vid sida - i en
betraktningsapparat som i funktion mycket liknar den apparat som nästan alla barn har sett 3D-bilder i.
Vänster öga ser enbart vänster bild och höger öga enbart den högra bilden. Old School. Enklelt och fullt
funktioneligt om betraktningsapparaten är rätt konstruerad och bilderna vältagna.

I vår moderna tillvaro börjar nu videokameror och kompaktkameror som spelar in i 3D dyka upp i större
fotoaffärer. Ny skärmteknologi ska göra specialglasögon till ett passerat kapitel inom kort lovar man.
Förmodligen kommer vi inom de närmsta 20 åren ha utvecklat tekniken i en riktning mot 180 graders 3D
i stället för en platt yta framför oss. Liknande det man ser i avancerade träningssimulatorer för flygare.
Datornindustrin kan nu ge oss den datakraft som behövs och skärmtillverkarna börjar få grepp på hur
man ska få det att fungera.

Den framtida tekniken kommer vara ett starkt skäl att få oss alla att sälja våra gamla grejjer och skaffa ny
utrustning. Så tillverkarna står på som tusan och jagar på personalen på utveckingsavdelningarna! En guld-
kalv står och betar i 3D-hagen om man så säger. Under tiden i väntan på din egen nya 3D-kamera så kan
du likafullt börja fingra på egen hand och utforska möjligheterna med 3D. Och visa upp resultatet.

Inte om ett halvår utan NU IDAG!

Författaren sprang på en mycket intressant teknik för av visualisera 3D-stillbilder på en vanlig datorskärm.
Tekniken gör det möjligt att se ett motiv i 3D utan avancerade specialverktyg. Tekniken kallas animerad 3D.
Och det roligaste med just den här tekniken är att du kan göra dina egna 3D-bilder och visa dina vänner.

På nära nog nolltid!





Två bilder tagna med ca 10 sekunders mellanrum. Kameran flyttades 10 cm i sidled innan den andra bilden togs.


Det är inte avancerat. Det är inte dyrt. Du kan använda din vanliga kamera. Du testar dig snabbt fram till ett bra
resultat! Det bästa sättet att börja är att göra som jag gjorde här. Lägg kameran på ett plant underlag - i detta fall
räcket på min balkong. Ta den första bilden och flytta kameran mellan 8 och 12 cm i sidled men utan att ändra
riktningen framåt.

Ta den andra bilden med så liten tidsfördröjning som möjligt. Ju längre du väntar detso större kommer oönskade
förändringar att hinna bli. Se på molnen på himlen så förstår du vad jag menar. Bildutsnittet ska se likadant ut.

Importera bilderna till datorn och skapa en animation i lämpligt program som kan spara animationer i GIF-format.
Låt de två bilderna visas i en loopad sekvens. Gör du den för hastig blir ögat stressat. För långsam bildväxling gör
3D-upplevelsen mindre och inte lika levande.


Lycka till!




Nästa sida: multibildsteknik för kreativa bildlösningar











Copyright 2010 Patrik Håkansson