Uppdaterad objektivtest: Samyang 14mm 2.8 Patrik Håkansson testar kameraoptik från Samyang / All Photos copyright by Patrik Håkansson 2010-2011 Här kommer en uppdaterad version av vårt test av SAMYANG 14mm 2.8. Nu också med bilder tagna med fullformatskameran Canon EOS 5D MKII. Samyang har på några år etablerat sig som en seriös konkurrent till större optikmärken i första hand genom att förse fotografer med kvalitetsoptik till lågt pris som helt saknar elektronik och därför måste hanteras manuellt, precis som förr i tiden. Att saluföra den i västvärlden hade varit knepigt om det inte varit för den höga optiska kvaliteten som ligger i klass med 3-4 gånger dyrare optiker av samma slag från de stora kamerajättarna. Om det här är David så kunde Goliat hetat Nikon till exempel. När nu ett antal av Samyangs optiker börjat levereras i ny version MED elektronik som medger korrekt ljus- mätning så ligger Goliat förmodligen ännu risigare till i framtiden än idag! 14 mm betyder extrem vidvinkel på en småbildskamera. Om du har en Canon 7D eller en Nikon D7000 så blir den effektiva brännvidden motsvarande mellan 21 och 23 milimeter. I detta test har vi tagit bilder med Canon 7D som har en förlängningsfaktor 1,6 av brännvidden, vilket omräknat blir 22,5 mm. Det som utmärker en vidvinkeloptik som denna är att man som åskådare drabbas av HÄR och NU - känsla vid betraktande av bildresultatet. Det är svårt att sluta titta på en bild som "öppnar" så frikostigt som den här ovan. Samtidigt så ser en uppmärksam betraktare att raka linjer förvrängs som en följd av de av mig inte helt utforskade optiska lagar som en optiktillverkare ägnar sig åt att hantera efter bästa förmåga och i detta fall riktigt framgångrikt i förhållande till rätt så många - för att inte ta risken att sträcka sig för långt genom att säga de flesta - andra inom samma bransh idag. Ska jag skriva om det där i kortare meningar....? Hmmm. Njaaa. Nä det får vara! Ni fattade eller hur? Samyang är duktiga! Kort sagt. Det kan se värre ut än såhär. I ett bildbehandlingsprogram kan man rätta till det i efterhand. Efter 2 minuters manuellt fixande i photoshop: Nu vill jag inte stå med ett varningens finger i luften och vifta i onödan. Så lyssna noga. Vissa digitalkameror trilskas med manuella objektiv och det kan ta längre tid att ställa in ljus och fokus än vanligt. Automatiken kan man i många lägen glömma en gång för alla. Är det ett problem för dig så vänta med att köpa tills dess Samyang tagit fram en digitalkameraanpassad version som passar på din kameramodell. Optiken är skarp och bra. Fokusering är svår att göra på en digitalkamera för denna brännvidd ger en mjuk och glidande övergång mellan skarpt och lätt ofokuserad som du inte kan se med blotta ögat. I alla fall inte i sökaren. Rätt metod är att använda LIVE VIEW -funktionen på din kamera. Om du inte har det så ska du vara förberedd på att du kan ha hamnat lite snett i fokus. Om man bländar ner objektivet 2-3 steg så minskar problemet drastiskt. Då har man ett brett skärpedjup från 2m till oändligt med godtagbar upplösning. Som du vet så har digitalkameran en fördel framför de analoga. Man kan ta en bild och genast titta på hur det blev. Om man inte är nöjd så tar man en ny. Därför har du som fotograferar stabila motiv, där inte något behöver fångas i flykten, absolut goda chanser att få till det med Samyangs optik. Skärpan i ytterkanten av bilden är sämre än i centrum så för att få högsta kvalitet över hela ytan måste du blända ner till bländare 11 eller 16. Och då ser det verkligen riktigt bra ut! Fler bilder tagna med Samyang 14mm 2.8 Här är en testbild tagen med kortaste närgränsen 28cm med bländare 22. Resultatet är detaljerat, rent och skarpt utan ens en antydan till kromatisk aberation. Linjedistorsionen är lätt att se. Bildkvaliteten är dock som helhet föredömligt hög. Här ses detalj i 100% pixelstorlek. Interörbilder är lätta att ta med en optik som denna. Observera att den tunnformiga distorsionen har tagits bort i photoshop. Vidvinkellinser passar såklart också för panoraman över stora ytor. Himlen på bilden är nermörkad i efterhand så det är alltså inte ett av linsen skapat fenomen! Då detta objektiv kan användas även i full frame format (24x36mm) finns det möjlighet att återge en extremt bred vidvinkel med Samyangobjektivet. Därför provar vi det tillsammans med Canon EOS 5DII. Riktigt dramatiska effekter och mycket användbart inomhus. Här är några exempel. Eftersom objektivet tecknar något mindre skarpt i hörnen så bör man blända ner kraftigt för maximal kvalitet när man fotograferar i fullformat. Färger återges med must och intensitet. Över lag ett lättjobbat vidvinkelobjektiv som kan ge ett mycket gott resultat särskilt om man använder sig av live view för att ställa in skärpan optimalt. Det ser nämligen skarpt ut i sökaren nästan oavsett hur man än fokuserar med ett så här vidvinkligt objektiv. Så om du tycker resultatet ser oskarpt ut ska du undersöka om det är du som fuskat med fokuseringen innan du gör din bedömning av objektivets kvalitet! Dags för slutomdöme. Samyang 14mm 2.8 erhåller: Betyg: 4 Skala 1-5. Plus = bäst i sin klass. Minus = viktiga funktioner kan ifrågasättas. 1 : Undvik 2 : Godkänd 3 : Klart över medel - kan rekommenderas 4 : Prisvärd och kompetent - ett bra val 5 : Absolut Toppklass För att få högsta betyg skulle optiken behövt vara utrustad med inbyggd elektronik för ljusmätningen samt intern autofokusmotor. Däremot är behovet av bildstabilisator mindre med en supervidvinkeloptik så där är vi inte lika besvikna. Priset och den höga optiska kvaliteten är det som pekar mot betyget 5 så i den stund Samyang ser över konstruktionen och uppdaterar för dagens digitalkameror så kommer de ha en oerhört stark produkt med potential att ta marknadsandelar från flera av de stora tillverkarna i kameravärlden. |