CD-INSPELNINGAtt spela in en CD innebär en hel del arbete. Det är många praktiska behov som ska tas hänsyn till och problem som behöver lösas under resans gång. Att förbereda sig väl innebär att vara noga med de viktiga detaljerna. Så frågan är: vilka detaljer ska man fokusera på och hur tillgodoser man behoven? När man planerar att spela in en CD-skiva ska några grundläggande frågor besvaras. Det gäller bland annat: Från vision till verklighet Du har tagit beslutet att spela in en CD-skiva. En produkt som skall kunna säljas och presentera dig och din musik för en bred allmänhet, höras i radio och TV eller fungera som ett "visitkort" som du kan använda i din marknadsföring av dig eller din musik. Efter åtskilliga förberedelsetimmar med repetitioner, planering, kontakter med upp- hovsmän och arrangörer, musiker och artister så börjar konturerna ta form och det är dags att göra en komplett budget. Du kommer att behöva ta kontakt med en producent och en ljudtekniker, eventuellt ett skivbolag samt göra förberedelser för uppbokning av en inspelningslokal. Transporter, pianostämning, belysning, notställ, nycklar till lokalen, parkeringsplatser, matservering, värme och fläktavstängningsknappar är saker som du måste ha kollat upp i förväg. Och försäkrat dig att du har full kontroll över. Projektet har blivit mer än en idé och skall nu genomföras smidigt och utan störande avbrott eller ödesdigra misstag. Nu gäller det att få allt att fungera såväl ekonomiskt som tidsmässigt. Det behövs planering med framförhållning och nu gör man klokt i att noggrannt syna alla behov och strukturera upp det väntande arbetet. Inför arbetet med själva upptagningen av musiken fordras en del förberedelser, som redan nämnts. Två viktiga punkter är lokalbokning och tidsplanering. Det är bra att vara ute i god tid så klart. Redan i ett tidigt skede bör kontakter tas med producent och tekniker för inspelningen. Det är viktigt att tillsammans gå igenom förutsätt- ningarna för ett lyckat arbete. Viktigast av allt - Val av lokal Här måste musiker och tekniker enas tidigt. En lämplig akustik för din ensemble och den musik som skall spelas måste provas ut i god tid om inte du sedan tidigare har en bra lokal som fungerar för ändamålet. Nästa sak att ta ställning till är hur avancerad teknik som behövs för upptagningen. Ekonomin för projektet styr i viss grad valet av utrustning. För att avgöra vilken utrustning som är nödvändig måste man gå igenom musikmaterialet och bedöma vilka behov som skall tillgodoses tekniskt. I samband med det kan man gärna göra en beräkning på hur lång tid varje stycke tar att spela in och i vilken ordning man villl arbeta med dem under inspelningsperioden. En förutsättning för att allt skall sluta gott är att man i ett tidigt skede blir på det klara med hur lång tid varje moment av inspelningen kommer ta i anspråk. Därefter ska ett tidsschema med goda marginaler göras upp. OBS! Även en minutiös planering kan ställas på ända av oförutsedda problem eller för- dröjningar. Det finns ingenting du kommer få ångra mer än en för snål tidsram. Att tänka efter före. Det är inte minst viktigt att veta när man vill att skivan skall vara färdig och när den skall finnas tillgänglig i butikerna. I sista fasen av projektet kommer olika delar av produkten färdigställas var för sig. Textförfattare, översättare, grafiska formgivare, fotografer och en hel del andra medarbetare skall leverera sina bidrag till skivan. En vanlig erfarenhet är att veckorna närmast en deadline i allmänhet blir hektiska eftersom det är då det är tänkt att flera "pusselbitar" ska passas ihop. Se till att alla som bidrar med små insatser i slutarbetet har en minst två-tre veckor för tidig deadline. Det räcker med att man måste invänta en viktig pusselbit för att hela projektet skall gå i stå. Räkna med såna problem. De uppstår! Tänk på att ha tagit fram reklammaterial redo att skickas med den färdiga produkten. Ofta inser man för sent att även PR-material tar tid att färdigställa. Glöm inte bort att undersöka eventuell upphovsätt. NCB-avgift ska betalas till tonsättarna (eller deras efterlevande). Du kommer att få göra en NCB-anmälan i samband med att CD:n trycks. Alla medverkande (musiker, solister och dirigent) ska SAMI-rapporteras för att få ersättning om/när den färdiga CD:n spelas offentligt (t.ex i radio/TV) SAMI-formulär kan rekvireras på SAMI´s INTERNETSIDA. EN ENKEL PLANERINGS-ÖVERSIKT KAN SE UT SÅHÄR: Augusti: Ordna finansiering, boka upp musikerna, schemalägg repetitioner, beställ notmaterial (i tillräckligt god tid), kontakta producent, kontakta inspelningstekniker, lägg upp ett inspelnings-schema tillsammans med producenten. Därefter: boka lokal. September: Ta reda på kostnaderna för rättigheterna till musiken (NCB) samt eventuella förbehåll. Budget för hela projektet klar. Oktober: Kopiera alla partitur och skicka till producent, kontakt med ansvarig för inspelningslokalen. November: Inspelning (mellan tre och sex dagar för ca. 74 minuter musik). December: Redigeringsarbete, framtagning av CD-booklet (texter och bilder). Adresser till tidningar och radiostationer framtagna. Februari: Master klar för utvärdering, tryckeriet kontaktas, CD-presseriet likaså. Tillverkning av CD slutförs. Pressrelease framtagen. CHECKLISTA INFÖR DIN INSPELNING MED MEDIAPRODUKTION HÄR För att göra en CD behöver man i någon del av arbetet konvertera musiken till en digital ljudsignal. Vi spelar in musiken direkt på digitalmedia under själva inspelningsdagarna, antingen på DAT (Digital Audio Tape) eller på hårddisk. Mikrofoner, mikrofonförstärkare, mixerbord, analog-digital-konverterare, lyssnings- monitorer och digitalreverb hör till den standardutrustning som alltid finns till hands. Antalet mikrofoner som tas i bruk är beroende av storleken på ensemblen och den typ av musik som är aktuell. Inspelningslokalens format och akustiska egenskaper påverkar också valet av mikrofontyp. I mixerbordet balanseras ljudbilden och mikrofonsignalerna läggs ihop till en två- kanals stereosignal som så småningom hamnar på CD-skivan. Du kan titta närmare på vår uppsättning inspelningsverktyg på sidan om Teknisk Utrustning. Även då inspelningsarbetet i sig är okomplicerat bör man ha en klar bild av hur mycket tid som behöver avsättas. Vid inspelning av stor orkester brukar man bli klar med ca 5-8 minuter av musiken per timme. Det är bäst att räkna med behov av omtagningar och repetitionsarbete under 85 % av den avsatta tiden. Åtskilliga har nog invänt mot den siffran men tvingats erkänna dess riktighet efter att ha slitit sig igenom ett pressat tidschema. Av denna anledning bör man under alla omständigheter inte hyra en lokal som man måste utrymma allt för nära den planerade sluttiden för inspelningsarbetet, så att man har möjlighet att fullfölja projektet på övertid om det blir nödvändigt. En CD rymmer ca 74 minuter musik. Mellan tre och sex dagar skall vara tillräckligt för att få in allt material på band. Arbetets gång. Vid början av inspelningsperioden riggas all utrustning upp i den aktuella lokalen och ett provisoriskt teknik-lyssnings-rum inreds. Samtidigt skall musikerna klara av instrument-uppställningen, och godkänna ljuset och temperaturen i lokalen. Producent och ljudtekniker behöver inleda första dagen med ljudprov och klang- balansering. Det är rimligt att förutsätta att kunna vara igång med riktiga tagning- ar inom 2-3 timmar. Under arbetsdagen kommer höjdpunkter och svackor. Pauser blir viktiga under senare delen av dagen och tagningarna bör vara planerade så att musikerna kan disponera sin energi för de mest krävande momenten. En bra ide är att lägga känsliga passager under den andra inspelningsdagen när alla börjar känna sig "hemma" i arbetsprocessen. En sak i taget! För slutresultatets skull bör man i möjligaste mån avstå från att lämna ett stycke innan det är färdiginspelat. Att gå över till ett annat stycke musik och senare återvända till det första medför alltid en avsevärd risk. Det är i allmänhet med största sannolikhet omöjligt att klippa samman materialet från de olika tillfällena utan att den musikaliska intensiteten och linjen går förlorad. Inte minst om det gått några timmar mellan tagningarna. Detta gäller inom en och samma sats i ett verk. Givetvis kan man välja att spela in satserna i en annan ordning än den i partituret. Det är psykologiskt viktigt att arbetet fortskrider framgångsrikt. Att första dagen bli klar med ett lättspelat stycke lägger grunden för en bra fortsättning. Man bör undvika musik där man riskerar att köra fast i problem- partier ock kanske bli tvungen att börja andra dagen med att göra nya försök på musik man jobbat hela första dagen med. Risken är att stressen ökar och de inblandade börjar försöka forsera arbetet. Det tar i allmänhet några timmar innan man slappnar av framför en mikrofon och känner sig någorlunda bekväm med situationen. Producenten bör ta på sitt ansvar att avgöra när och om man bör lämna en svår passage som "kört fast", och kanske ta en stunds paus. Ibland kan en lunch rätta till problem som ingen förmår lösa ens med intensivt repeterande. Det är bra om både musiker och dirigent får möjlighet att lyssna på sin insats för att få bekräftat att soundet är rätt. Ibland är det först när man hör på bandet som man som musiker får klart för sig hur man verkligen har spelat sin stämma och kan avgöra om det klingande resultatet överinstämmer med de intentioner man har haft med musiken. Det kan dock bli ett problem om alla inblandade ständigt rusar iväg för att "kolla hur det lät den sista gången". Det drar ner arbetstakten avsevärt och kan leda till ökad okoncentration. Man bör vara överens om att låta producenten avgöra när tagningarna är godkända. I anslutning till längre pauser bör man dock ha plats för genom- lyssning av de partier som valts ut som de bästa. Om man då finner fel så börjar man nästa pass med kompletteringsarbete. När allt material är inspelat är det dags att göra ett urval av de tagningar man antecknat som godkända och avgöra vilka partier man vill använda från respektive tagning. Likaså byter man ofta ut enskilda delar av ett parti på grund av felspelning, samspelsproblem eller störande biljud. En bedömning av hur man skall växla mellan olika tagningar på samma parti kräver att man lyssnar på de bästa versionerna och reder ut var man vill gå in och ut i de olika tagningarna. I detta arbete läggs mycket möda på att försöka kombinera de utvalda tagningarna på ett sånt sätt att musiken behåller sin form och linje och inte bryts upp av plötsliga ryck eller dynamikförändringar. Det kan hända att den tekniskt bästa tagningen inte passar ihop med intilliggande partier vilket tvingar fram alternativa kombinationer eller användandet av helt andra tagningar. Utvärderingen tar mycken tid i anspråk eftersom allt material måste avlyssnas och jämföras under arbetets gång. Ofta förlitar man sig på artisternas omdöme i känsliga lägen eftersom de med lätthet pekar ut den ur deras perspektiv bäst klingande ver- sionen eller upptäcker små felaktigheter. De sitter i allmänhet inne med de bästa referenserna efter de många timmar av instudering som föregått inspelningen.
Redigeringsarbetet kan ta sin början i stort sett direkt efter att inspelningen är |